Rozstaw szyn linii obecnie istniejących

Podstawą do opracowania tej tabeli były dane na stronie Railroad Gauge Width. Inne linki zebrano tutaj.

Rozstaw szyn podano w milimetrach oraz w stopach (ft.) i calach (in.)

Wymiary podane w nawiasach są mierzone w calach i stopach lokalnych:

Tabela 1

Rozstaw Przykłady
mm ft. in. in.
127   5″ Polska: pierwsza w Polsce kolejka parkowa w Cichowie, gmina Krzywiń (Wielkopolska)
241   9½″ Polska: pierwsza w Polsce kolejka parkowa w Cichowie, gmina Krzywiń (Wielkopolska) (0,9)
300   11¾″ Polska: prywatna kolejka wąskotorowa w Pławnie (Puszcza Zielonka), gmina Murowana Goślina, powiat Poznań (0,15)
305 1′ 12″ USA (Sonora Short Line), WB (Ruislip Lido Railway, 1,5)
311 1′¼″ 12¼″ WB (3, Fairbourne & Barmouth, Walia)
363 1′2¼″ 14¼″ Polska:
  • ZTPM (?) w Częstochowie.
381 1′3″ 15″ Austria (Wiedeń), Francja, Japonia, Niemcy (kolej parkowa w Dreźnie), WB (Romney, Hythe & Dymchurch Railway, Kent, 23; Ravenglass and Eskdale Railway, Lake District, 10), USA
400 1′3¾″ 15¾″ Szwajcaria (cegielnie), Węgry (fabryka porcelany w Hollóháza)
435 1′5⅛″ 17⅛″ Polska:
  • kolej technologiczna dawnych Zakładów Norblin w Warszawie.
450 1′5¾″ 17¾″ Polska:
  • skansen górniczy KWK „Królowa Luiza” w Zabrzu (składy pasażerskie).

Świat:
  • Chiny (kopalnie w Tangshan).
470 1′6½″ 18½″ Polska:
  • kolej przemysłowa KWK „Bobrek Centrum” w Bytomiu
500 1′7⅝″ 19⅝″ Polska:
  • kolej gospodarcza w Gozdnicy;
  • kolej Jazu Bartoszowickiego we Wrocławiu (zachowane fragmenty).

Świat:
  • Austria (Pflegeheim Lainz),
  • Dania (cementownia Aalborg),
  • Francja (La Sagette – Lac d’Artouste, St. Lieux-les-Lavaur, cegielnie Chimot i Lagrive, zob. tutaj i tutaj),
  • Szwecja (Närsen-Gråntjärns Järnväg).
550 1′9⅝″ 21⅝″ Polska:
  • „jedna z kopalń na Górnym Śląsku” (źródło: Wikipedia, KWK „Marcel” w Radlinie koło Wodzisławia Śląskiego?).

Świat:
  • Dania (Mønsted Kalkgruber w Stoholm).
597 1′11½″ 23½″ WB (Ffestiniog – Tremadoc, pierwsza publiczna linia wskt. na świecie, Walia, Snowdonia, 24; Vale of Rheidol; Welsh Highland), Brazylia
600 1′11⅝″ 23⅝″ Prześwit Decauville’a
Polska:
  • Białowieskie Koleje Leśne (Hajnówka – Postołowo – Topiło, 9);
  • Knyszyńskie Koleje Leśne (Czarna Białostocka – Buksztel – Czeremchowa Tryba, 8);
  • kolej cegielni Bielowice w Nowym Sączu (1);
  • kolej cegielni Igloobud w Dębicy (4);
  • kolej przem. KWK „Kazimierz Juliusz” w Sosnowcu (obok 750 mm);
  • kolej przem. KWK „Wesoła” w Mysłowicach,
  • kolej przem. KWK „Staszic” w Katowicach Murckach,
  • kolej przem. SC Lenartowice koło Pleszewa;
  • kolej przem. cegielni w Witaszycach, gm. Jarocin;
  • kolej przem. cegielni w Woźnikach Śląskich, pow. Lubliniec;
  • kolej torfowa Karaska koło Ostrołęki (27) i inne koleje torfowe (Krakulice, Grady, Budwity, Biedkowo, Rucianka, Nowy Chwalim, Czaplinek, Juszkowy Gród, Samlino k/Golczewa, Podczerwone, Parsecko, Józefow, Chlebowo);
  • Kolejka Parkowa Maltanka (Maltańska Kolej Dziecięca, Poznań, 3,8);
  • kolejka rybacka w Gdyni na Oksywiu;
  • Mochle – Sicienko (fragment dawnych Bydgoskich Kolei Powiatowych, 5);
  • MPWiK Kraków Bielany;
  • Myślęcińska Kolej Parkowa (Bydgoszcz);
  • Ptusza – Tarnówka (okolice Piły, 5);
  • Wigierska Kolej Wąskotorowa (czynny odc. Płociczno – Krusznik, 9 [42]);
  • Wyrzyska Kolejka Powiatowa (Białośliwie – Łobżenica – Nakło, ok. 48 [ok. 250]);
  • Żnińska Kolej Powiatowa (Żnin – Biskupin – Gąsawa, 12 [78]).

Świat:
  • Austria, Belgia, Bośnia (kopalnia Kakanj), Dania (Mosebrugsbanen, kopalnia torfu Fuglsø Mose), Finlandia, Francja, Norwegia (Lommedalsbanen i in.), Niemcy, Rumunia, Serbia, Szwajcaria, Szwecja, WB, Węgry;
  • Angola (123), Kongo Demokratyczne (1 026), Sudan (1 400);
  • Brazylia (lekkie metro przy wodospadach Iguazú);
  • Fidżi (597).
610 2′ 24″ Prześwit dwustopowy:
  • Irlandia, Rumunia, WB (przem.);
  • Indie (3 363 razem z 762 mm; w tym słynna linia Darjeeling);
  • RPA (314);
  • Antigua i Barbuda (13, przewóz trzciny cukrowej);
  • Australia (przewóz trzciny cukrowej)
630 2′¾″ 24¾″ Polska:
  • huta stali „Jedność” w Siemianowicach Śląskich,
  • KWK „Halemba – Wirek” w Rudzie Śląskiej.
686 2′3″ 27″ WB (Talyllyn Railway, Walia, 10)
700 2′3½″ 27½″ (750 mm między środkami szyn)
  • Dania (Blovstrød – Storkevad, Hedelands Veteranjernbane, kopalnia torfu Lille Vildmose, Kongerslev), Francja (Abreschviller – Grand Soldat), Holandia (cegielna Werklust w Losser i in.), Hiszpania, Szwecja (Älvsjöhyttans hästjärnväg);
  • Indonezja (kolej cukrownicza, 1897);
  • Kuba;
  • Argentyna.
750 2′5½″ 29½″ Polska: większość kolei wskt. (1 135, łącznie 600, 750, 785 i 1000 mm), w tym:
  • Bieszczadzka Kolejka Leśna (Wola Michowa – Balnica – Majdan – Cisna – Przysłup, 29);
  • Ełcka Kolej Wąskotorowa (Ełk – Laski Małe – Zawady Tworki / Turowo, 48);
  • Gnieźnieńska Kolej Dojazdowa (Gniezno – Niechanowo – Anastazewo, 38, wcześniej Witkowska Kolej Powiatowa, także Mielżyn, Mierzewo);
  • Hrubieszowska Kolej Dojazdowa (Hrubieszów – Werbkowice, nieczynna od 1993, 41, wcześniej Matcze / Strzyżów – Dziekanów – Hrubieszów – Gozdów – Uchanie / Werbkowice – Łaszczów – Wożuczyn / Byków / Witków);
  • Kaliska Kolej Dojazdowa (Opatówek – Zbiersk – Turek / Russów, 30 [73]);
  • koleje cukrowni: Brześć Kujawski, Opole Lubelskie, Ostrowite – Dobre – Brodnica (nieczynna, 30, wcześniej istniało też odgałęzienie Dobre – Wojnowo), Zbiersk;
  • kolej przem. KWK „Kazimierz Juliusz” w Sosnowcu (obok 600 mm);
  • Krośniewicka Kolej Dojazdowa (nieczynna, Ostrowy / Wielka Wieś – Krośniewice – Krzewie / Łęczyca – Ozorków, łącznie 162);
  • Mławska Kolej Dojazdowa (nieczynna, Mława – Przasnysz – Przasnysz Miasto / Maków Mazowiecki, 74);
  • Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa, dawniej Nałęczowska Kolej Dojazdowa (Nałęczów – Karczmiska – Wilków / Rozalin – Poniatowa / Opole Lubelskie, 15 [54]);
  • Nasielska Kolej Dojazdowa (Nasielsk – Pułtusk, nieczynna, 27);
  • Opalenicka Kolej Dojazdowa (Opalenica / Duszniki – Trzcianka – Lwówek / Nowy Tomyśl, nieczynna, 53);
  • Piotrkowska Kolej Dojazdowa (nieczynna, Piotrków – Sulejów Pilica, 17);
  • Pleszewska Kolej Lokalna (4, nieczynna, dawniej Krotoszyńska Kolej Dojazdowa, Krotoszyn – Pleszew – Broniszewice, 50);
  • Przeworska Kolej Dojazdowa (Przeworsk – Dynów, 46);
  • Rogowska Kolej Wąskotorowa (Rogów – Rawa Mazowiecka – Biała Rawska, 49);
  • Sochaczewska Kolej Muzealna (Sochaczew – Wilcze, 18, kiedyś Sochaczew – Tułowice – Piaski Królewskie / Wyszogród, 33);
  • Sompoleńska Kolej Dojazdowa (nieczynna, Koło – Sompolno – Sławoszewek, 50 [132]);
  • Starachowicka Kolej Wąskotorowa (Starachowice – Iłża, 20);
  • Śmigielska Kolej Dojazdowa (Stare Bojanowo – Śmigiel – Wielichowo, 23 [49]);
  • Średzka Kolej Wąskotorowa (Środa Wielkopolska – Zaniemyśl, 14, wcześniej Poznań Kobylepole – Środa – Zaniemyśl);
  • Świętokrzyska Kolej Dojazdowa (Jędrzejów – Pińczów, 31, wcześniej Jędrzejów – Umianowice – Chmielnik – Raków – Bogoria – Iwaniska / Szczucin / Koprzywnica oraz Umianowice – Pińczów – Wiślica – Cudzynowice – Kocmyrzów / Charsznica, 340);
  • Żuławska Kolej Dojazdowa (Nowy Dwór Gdański – Stegna – Sztutowo i Prawy Brzeg Wisły, 30 [336]).

Świat:
  • Austria (International Rheinregulierung), Białoruś, Estonia, Finlandia (14), Grecja (zębata, 22), Hiszpania (43), Litwa (169), Łotwa (33), Niemcy, Norwegia (Urskog-Hølandsbanen i in.), Rosja, Słowacja (5), Szwajcaria, Szwecja (podziemne w kopalniach), Ukraina;
  • Armenia, Azerbejdżan (polowe), Chiny, Filipiny, Indonezja (497), Japonia (leśne), Kazachstan (136), Kirgizja, Turcja (246);
  • Egipt (347), Sierra Leone;
  • Argentyna (237), Boliwia (tramwaje w Cochabamba), Paragwaj (Puerto Casado, 160), Urugwaj (Piriapolis, 43);
  • Australia (Wiktoria), Wyspy Cooka (1).
760 2′5⅞″ 29⅞″ Prześwit austrowęgierski (bośniacki) (rozstaw oparty na dawnej mierze austriackiej):
  • Austria (422), Bośnia, Bułgaria (245), Chorwacja, Czechy (Jindřichův Hradec – Obrataň / Nová Bystřice, 79; Osoblaha – Třemešná ve Slezsku, 20), Rumunia (Sibiu, Tirgu Mureş i in, 427), Serbia, Słowacja (Čiernohronská železnica: Chvatimech – Čierny Balog – Vydrovo, 16; Trenčianská Teplá – Trenčianske Teplice, 5), Węgry (219);
  • Antigua i Barbuda (64), Haiti (40), St. Kitts & Nevis (58);
  • Boliwia (32).
762 2′6″ 30″ Prześwit dwuipółstopowy:
  • Szwecja (Robertsfors Bruksjärnväg), WB (Welshpool & Llanfair, koleje przem.);
  • Chiny, Indie (3 363, razem z liniami 610 mm), Indonezja (Pongkor), Japonia (74), Korea Płn. (665), Korea Płd. (Pusan), Nepal (59), Pakistan (900), Sri Lanka (59), Tajwan;
  • Mozambik (140);
  • USA (kolej parkowa w Portland, koleje przem.);
  • Kuba (150), Saint Kitts and Nevis (50);
  • Brazylia (Tiradentes – São João Del Rei, 13), Paragwaj, Wenezuela (Maracaibo);
  • Australia (Wiktoria, Belgrave – Gembrook, 24,5; Moe – Walhalla).
780 2′6¾″ 30¾″ Niemcy (Großilsede – Lengede, 11)
785 (2′6″) (30″) Prześwit pruski (rozstaw równy 30 calom pruskim)
Polska:
  • Górnośląskie Koleje Wąskotorowe: Bytom – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie (21 [233]).
  • Górnośląskie Koleje Wąskotorowe: Gliwice – Rudy – Markowice Raciborskie (dziś tylko: Stanice – Rudy – Paproć, 6).

Świat:
  • Dania (Frilandsmuseet), Niemcy (Rhein-Sieg Eisenbahn, koleje przem, m.in. Zakładów Kruppa w Rheinhausen).
790 2′7⅛″ 31⅛″ Czechy (huta Ostrava Vitkovice), Rumunia (CFI Lonea Petrosani)
800 2′7½″ 31½″ Francja (Bélisaire – Océan Plage), Niemcy (Lipsk, 2), Norwegia (Norsk Bergsverksmuseet, Gaustabanen), Szwajcaria (46), WB (Snowdon, 8), Brazylia (Santos, tramwaje w Itatinga)
889 2′11″ 35″ Dominikana (linie cukrownicze), WB (koleje przem. London Brick Co.)
891 (3′) (36″) Prześwit szwedzki (rozstaw równy 3 stopom szwedzkim)
Szwecja (Roslagsbanan, 3024)
900
902
2′11⅜″
2′11½″
35⅜″
35½″
Polska:
  • kolej parkowa WPKiW w Chorzowie (4);
  • koleje przem. (KGHM Lubin – Polkowice).

Świat:
  • Austria (St. Florian – Pichling See, tramwaje w Linzu), Holandia (przem.), Niemcy (Doberan, 15; Borkum, 7; kopalnie węgla brunatnego w byłej NRD, piaskownia w Pätz), Portugalia (tramwaje: Lizbona, Braga), Serbia (elektrownia Kostolac), Szwecja (kopalnie w Kirunie), Szwajcaria (kolejki górskie), Ukraina (kolejka górska w Kijowie);
  • Chiny (kopalnie), Indonezja (Tjoekir);
  • Kanada (zabytkowy tramwaj w Whitehorse), USA (tramwaje w Detroit);
  • Argentyna (zabytkowy tramwaj w Mar del Plata, zawieszony);
  • Australia (Victoria, kopalnie węgla brunatnego).
910
912
914
2′11⅞″

3′
35⅞″

36″
Prześwit trzystopowy:
  • Irlandia (1 365), Hiszpania (Baleary: Soller, 28), WB (kopalnia torfu w Hatfield i in. przem.);
  • Filipiny, Gruzja (Bakuriani, 37);
  • Kanada (White Pass and Yukon Route), USA (Hawaje, Kolorado);
  • Gwatemala (886), Honduras (420), Panama (279), Salwador (283);
  • Gujana (48), Kolumbia (3 154), Peru (314), Urugwaj (42).
950 3′1⅜″ 37⅜″ Prześwit włoski (1000 mm między środkami szyn)
  • Włochy (1 315; kolej podmiejska Rzym – Pantano, tramwaj w Sassari);
  • Erytrea (306).
1000 3′3⅜″ 39⅜″ Prześwit metrowy
Polska:
  • Gryficka Kolej Dojazdowa (175: Gryfice – Popiele – Karnice – Trzęsacz – Rewal – Pogorzelica – Trzebiatów Mokre – Trzebiatów Wskt., 53; Popiele – Kołomąć – Golczewo – Czarnogłowy – Łoźnica – Stepnica, 54; Gryfice – Tąpadły – Trzebiatów Wskt., 36; Trzebiatów Mokre – Roby – Mrzeżyno, 11; Roby – Kępa Nadmorska, 5; Kołomąć – Trzygłów, 4; Golczewo – Śniatowo, 10; Czarnogłowy – Rokita, 7; obecnie Gryfice – Rewal – Pogorzelica, 39)
  • kolej cementowni Odra w Opolu;
  • koleje linowo-terenowe (Krynica; Zakopane; Żywiec);
  • Kołobrzeska KW (nieczynna, pierwotnie 123; Kołobrzeg – Gościno, 19; Gościno – Lepino Trójkąt – Sławoborze, 20; Tąpadły – Skrzydłowo – Gościno, 22; Skrzydłowo – Resko, 19; Gościno – Lubiechowo – Karlino, 19; Lubiechowo – Włościbórz, 8);
  • Koszalińska Kolej Dojazdowa (pierwotnie 129; Koszalin – Manowo – Nacław, 32; Manowo – Rosnowo – Świelino – Bobolice, 34; Białogard – Świelino, 32; Białogard – Lepino Trójkąt, 25; obecnie Koszalin – Manowo, 12, w planach przedłużenie do stacji Rosnowo, 20);
  • Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa (Piaseczno – Grójec, 28, wcześniej Grójecka Kolej Dojazdowa, Piaseczno – Grójec – Nowe Miasto nad Pilicą, 72 [130]);
  • Reska KW (nieczynna, do całkowitej likwidacji, pierwotnie 53: Dobra Nowogardzka – Mieszewo – Łobez, 21; Mieszewo – Resko, 25)
  • Stargardzka Kolej Dojazdowa (nieczynna i przeznaczona do całkowitej likwidacji, pierwotnie 119: Stargard Szczeciński – Stara Dąbrowa – Dobra Nowogardzka, 24; Stara Dąbrowa – Kozy – Ińsko – Drawsko, 33; Kozy – Poźrzadło, 19);
  • tramwaje (Bydgoszcz, Elbląg, Grudziądz, Łódź, Toruń).

Świat:
  • Austria (34, tramwaje w Gmunden i Innsbrucku), Belgia (tramwaje: Ostenda, Antwerpia, Gandawa, Charleroi, zabytkowy tramwaj spalinowy w Han-sur-Lesse), Chorwacja (tramwaje w Zagrzebiu i Osijeku), Czechy (tramwaje w Libercu, obok normalnotorowych), Finlandia (tramwaje w Helsinkach), Francja (167, tramwaje w Lille i Saint Etienne), Grecja (961), Hiszpania (1 902, w tym metro w Bilbao), Łotwa (tramwaje w Liepaja), Niemcy (koleje wąskotorowe Harzu, 214, tramwaje: Augsburg, Bad Schandau, Bielefeld, Bochum-Gelsenkirchen, Chociebuż, Darmstadt, Essen, Frankfurt nad Odrą, Fryburg Bryzgowijski, Gera, Görlitz, Gotha, Halberstadt, Halle, Heidelberg, Jena, Krefeld, Ludwigshafen, Mannheim, Moguncja, Mülheim an der Ruhr, Nordhausen, Oberhausen, Plauen, Schöneiche, Stuttgart, Ulm, Würzburg, Zwickau, zabytkowy tramwaj w Naumburgu, konny w Döbeln), Norwegia (Thamshavnbanen, 19 i in., tramwaj w Trondheim), Portugalia (274), Słowacja (Tatranské Elektrické Železnice, Čermel, łącznie 46), Szwajcaria (górkie koleje elektryczne, 982), Węgry, Włochy (Soprabolzano, 88; tramwaj i kolej górska Triest – Opicina);
  • Bangladesz (1 822), Birma (3 955), Chiny (zabytkowe tramwaje w Ānrén koło Chéndū i w Szanghaju/Shànghǎi), Indie (15 013), Kambodża (602), Korea (częściowo tramwaj w Pyongyang), Laos (?), Malezja (2 361), Pakistan (445), Singapur (39), Tajlandia (4 071), Wietnam (2 625);
  • Benin (578), Burkina Faso (622), Dżibuti (100), Egipt (tramwaje w Heliopolis/Masr el-Gedida), Etiopia (681), Gwinea (804), Kamerun (1 008), Kenia (2 778), Kongo Demokratyczne (125), Madagaskar (732), Mali (729), Senegal (906), Tanzania (2 721), Togo (525), Tunezja (1 674), Uganda (1 241), Wybrzeże Kości Słoniowej (660);
  • Portoryko (96);
  • Argentyna (10 375), Boliwia (3 519), Brazylia (23 915, zabytkowe tramwaje w Belém, Campinas, tramwaje w Campos de Jordão, metro w Carira, lekkie metro w Rio de Janeiro), Chile (3 754), Surinam (86).
1009 3′3¾″ 39¾″ Bułgaria (tramwaje w Sofii).
1050 3′5⅜″ 41⅜″ Jordania (505), Liban (82), Syria (318), Turcja (42)
1054
1055
3′5½″ 41½″ WB (Associated Portland Cement Co), Algieria (1 085)
1067 3′6″ 42″ Prześwit przylądkowy (kolonialny)
Polska:
  • kolej przem. w nasycalni podkładów w miejscowości Czeremcha koło Hajnówki.

Świat:
  • Estonia (tramwaje w Tallinie), Norwegia (Setesdalsbanen, 12), Rosja (957, Sachalin);
  • Chiny (tramwaje w Hongkongu/Xiānggǎng), Filipiny (897), Indonezja (5 961), Japonia (19 855, kolej podmiejska Enoshima, metro w Fukuoka, Sendai i częściowo w Tokio, tramwaje w Fukui, Kochi, Matsuyama, Okayama, Sapporo, Takaoka, Toyama, Toyohashi), Tajwan (1 108);
  • Angola (2 638), Botswana (888), Ghana (953), Kongo (894), Kongo Demokratyczne (3 621), Lesoto (3), Liberia (145), Malawi (797), Mozambik (2 983), Namibia (2 382), Nigeria (3 505), RPA (21 984), Sierra Leone (84), Sudan (4 578), Swazi (301), Tanzania (969), Zambia (2 173), Zimbabwe (3 077);
  • Honduras (279), Kostaryka (950), Nikaragua (6), USA (tramwaje linowo-szynowe w San Francisco);
  • Ekwador (966), Chile (zabytkowy tramwaj konny i akumulatorowy w Iquique);
  • Australia (14 957: Australia Zachodnia, Queensland, Tasmania, Australia Południowa, zabytkowy tramwaj w Lauenceston), Nowa Zelandia (3 898).
1076 3′6⅜″ 42⅜″ Dominikana (linie cukrownicze)
1100 3′7⅜″ 43⅜″ Niemcy (tramwaje w Brandenburgu i Brunszwiku), Brazylia (zabytkowy tramwaj w Rio de Janeiro)
1200 3′11¼″ 47¼″ Szwajcaria (Rheineck – Walzenhausen, 2), Włochy (tramwaje w Genui)
1219 4′ 48″ Hiszpania (Wyspy Kanaryjskie, koleje Tharsis, 69), WB (tramwaje w Bradford, metro w Glasgow)
1350 4′5⅛″ 53⅛″ Brazylia (zabytkowy tramwaj w Santos)
1372 4′6″ 54″ Prześwit szkocki: Japonia (90, częściowo metro w Tokio, tramwaje w Hakodate i Tokio), Hiszpania
1435 4′8½″ 56½″ Prześwit normalny
Polska:
  • większość linii kolejowych (21 639);
  • metro (Warszawa);
  • tramwaje (Częstochowa, Gdańsk, GOP, Gorzów, Kraków, Olsztyn, Poznań, Szczecin, Warszawa, Wrocław).

Świat:
  • Albania (447),
  • Austria (5 565, metro w Wiedniu, tramwaje w Wiedniu i Grazu),
  • Belgia (3 518, metro i tramwaje w Brukseli),
  • Bośnia i Hercegowina (1 021, tramwaje w Sarajewie),
  • Bułgaria (4 049, metro i tramwaje w Sofii),
  • Chorwacja (2 296),
  • Czarnogóra (250),
  • Czechy (9 363, tramwaje i metro w Pradze, tramwaje w Brnie, Libercu, Moście, Ołomuńcu, Ostrawie, Pilźnie),
  • Dania (3 164, metro w Kopenhadze),
  • Finlandia (krótkie odcinki),
  • Francja (32 682, tramwaje i metro na oponach w Lyonie i Marsylii, tramwaj i metro w Paryżu, tramwaje: Angers, Bordeaux, Brest, Dijon, Grenoble, Hawr, Le Mans, Miluza, Montpellier, Nantes, Nicea, Orlean, Reims, Rouen, Strasburg, Tuluza, Valenciennes),
  • Grecja (1 565, tramwaje i metro w Atenach),
  • Hiszpania (455, AVE, metro w Madrycie i częściowo w Barcelonie),
  • Holandia (2 808, tramwaje i metro w Amsterdamie i Rotterdamie, tramwaj w Hadze, zabytkowy tramwaj w Arnhem),
  • Irlandia (tramwaje w Dublinie),
  • Lichtenstein (19),
  • Litwa (22),
  • Luksemburg (274),
  • Macedonia (699),
  • Monako (2),
  • Niemcy (45 276, tramwaje i metro w Berlinie, Monachium, Norymberdze, metro w Hamburgu, tramwaje: Bonn, Brema, Dessau, Dortmund, Duisburg, Düsseldorf, Erfurt, Frankfurt nad Menem, Hanower, Heilbronn, Kamienica/Chemnitz, Karlsruhe, Kassel, Kolonia, Magdeburg, Poczdam, Rostock, Saarbrücken, Schwerin, Strausberg, Woltersdorf),
  • Norwegia (4 178, tramwaje i metro w Oslo, tramwaje w Bergen),
  • Rumunia (10 898),
  • Serbia (4 092),
  • Słowacja (3 511),
  • Słowenia (1 201),
  • Szwajcaria (3 483),
  • Szwecja (11 481),
  • Watykan (1),
  • Węgry (7 640, tramwaj i metro w Budapeszcie, tramwaje w Debreczynie, Miszkolcu i Segedynie),
  • Wielka Brytania (16 536, metro w Londynie),
  • Włochy (18 090, tramwaje i metro w Rzymie, Mediolanie i Neapolu, metro w Katanii, tramwaje w Bergamo, Cagliari, Florencji, Messynie, Palermo, Turynie);
  • Arabia Saudyjska (1 392),
  • Chiny (68 000, metro i tramwaje w Chéngdū, Dàlián oraz Shěnyáng, metro w Pekinie/Běijīng, Chóngqìng, Fóshān, Kantonie/Guǎngzhōu, Hángzhōu, Hongkongu/Xiānggǎng, Kūnmíng, Nankinie/Nánjīng, Szanghaju/Shànghǎi, Shēnzhèn, Sūzhōu, Tiānjīn, Wǔhàn i Xī’ān, tramwaje w Chángchūn, zabytkowy tramwaj w Pekinie),
  • Indie (metro w Bangalore, Delhi (obok 1676), Dżajpurze i Madrasie, tramwaje i metro w Kalkucie),
  • Irak (1 963),
  • Iran (7 107, metro w Teheranie i Maszadzie),
  • Izrael (640, tramwaje w Jerozolimie),
  • Japonia (3 204, Shinkansen, koleje podmiejskie w Chikuho-Kurosaki, Hiroszimie, metro w Jokohamie, Kobe, Kyoto, Nagoya, Osaka, częściowo w Tokio, tramwaje w Hiroszimie, Kagoszimie, Kumamoto, Kyoto, Nagasaki),
  • Korea Płd. (3 125, metro w Busan, Daegu, Daejeon, Gwangju, Seoul),
  • Korea Płn. (4 549, metro i częściowo tramwaj w Pyongyang, tramwaj w Chongjin),
  • Liban (319),
  • Malezja (57, lekkie metro w Kuala Lumpur),
  • Syria (2 425),
  • Tajwan (HSR),
  • Turcja (8 607),
  • Wietnam (209);
  • Algieria (4290, według innych źródeł: 2888; metro i tramwaje w Algierze),
  • Egipt (5 105, metro w Kairze, tramwaje w Aleksandrii),
  • Gabon (814),
  • Gwinea (311),
  • Liberia (345),
  • Maroko (1907, tramwaje w Kasablance i Rabacie),
  • Mauretania (717),
  • Nigeria (52),
  • Tunezja (468);
  • Dominikana (375, metro w Santo Domingo),
  • Jamajka (272),
  • Kanada (73 301, metro w Montrealu, tramwaje w Vancouver, zabytkowe tramwaje w Edmonton i Nelson),
  • Kolumbia (metro w Bogocie i Medellin),
  • Kuba (3 442, tramwaje w Hawanie),
  • Meksyk (19 510, tramwaje i metro w Meksyku, kolej podmiejska w Guadalajara i Monterrey),
  • USA (194 731);
  • Argentyna (2 885, metro i tramwaje w Buenos Aires, metro w Kordowie, lekka kolej w Mendozie),
  • Brazylia (194, tramwaje w Cuiabá),
  • Gujana (139),
  • Kolumbia (150),
  • Paragwaj (441),
  • Peru (1 515),
  • Surinam (80),
  • Urugwaj (2 073),
  • Wenezuela (682);
  • Australia (27 095; Nowa Południowa Walia, Terytorium Północne; tramwaje w Adelajdzie, Melbourne, Sydney, zabytkowe tramwaje w Ballarat, Bendigo, Portland (stan Victoria), parowy w Rockhampton, konny w Victor Harbor),
  • Nowa Zelandia (zabytkowe tramwaje w Auckland i Christchurch).
1450 4′9″ 57″ Niemcy (tramwaje w Dreźnie)
1458 4′9⅜″ 57⅜″ Niemcy (tramwaje w Lipsku)
1495 4′10⅞″ 58⅞″ Kanada (tramwaje i metro TTC, Toronto Transit Commission)
1519
1520
1524
4′11¾″
4′11⅞″
5′
59¾″
59⅞″
60″
Prześwit rosyjski
Polska
(646):
  • Linia Hutnicza Szerokotorowa (397);
  • Bogaczewo – Braniewo – granica państwa – Mamonovo (ok. 49 km głównej linii plus bocznice, część zamknięta);
  • Železnodorožnyj – Wielewo – Kotki – Anielin Gradowo (ok. 56 km, część zamknięta);
  • odcinki w okolicach Sokółki, Chełmu i Przemyśla.

Świat:
  • Białoruś (5 523, metro w Mińsku, tramwaje w Mińsku, Witebsku, Mosyrze, Nowopałatyńsku), Estonia (968), Finlandia (5 850, metro w Helsinkach), Litwa (1 807), Łotwa (2 314, tramwaje w Rydze i Daugavpils), Mołdawia (1 300), Niemcy (Rugia, 40), Rosja (86 200), Rumunia (60), Słowacja (106), Szwecja (Haparanda, 2), Ukraina (22 473), Węgry (36);
  • Afganistan (25), Armenia (845, metro w Erewanie), Azerbejdżan (2 957, metro w Baku), Gruzja (1 575, metro w Tbilisi), Hongkong (tramwaj, 1,4), Kazachstan (13 601, tramwaje i metro w Ałmaty, tramwaje w Öskemen, Pavlodar i Temirtau), Kirgizja (420), Korea Płn. (10), Mongolia (1 815), Tadżykistan (482), Turcja (123), Turkmenia (2 440), Uzbekistan (3 950);
  • Panama (76), USA (Pittsburg, 0,4).
1581 5′2¼″ 62¼″ Pensylwański prześwit tramwajowy: USA (tramwaje w Filadelfii i Pittsburgu)
1588 5′2½″ 62½″ USA (koleje miejskie w Nowym Orleanie)
1600 5′3″ 63″ Prześwit irlandzki:
  • Irlandia (1 947), WB (357, Irlandia Północna);
  • Brazylia (4 907, w tym metro w Belo Horizonte, Brasilii, Porto Alegre, Recife, Rio de Janeiro, São Paulo);
  • Australia (1 957: Australia Południowa, Wiktoria).
1668 5′5⅝″ 65⅝″ Prześwit iberyjski: Hiszpania (6 409, w tym częściowo metro w Barcelonie), Portugalia (2 576)
1676 5′6″ 66″ Prześwit indyjski:
  • Bangladesz (884), Indie (45 142, metro w Delhi (obok 1435)), Iran (94), Pakistan (7 718), Sri Lanka (1 449);
  • USA (BART, Bay Area Rapid Transit, San Francisco);
  • Argentyna (20 594), Chile (2 831, metro w Valparaiso).
1800 5′10⅞″ 70⅞″ Niemcy (kolej linowo-terenowa Obsfelderschmiede – Lichtenhain)
2000 6′6¾″ 78¾″ WB (kolejka górska CairnGorm)
2060 6′9⅛″ 81⅛″ Francja (lekkie metro VAL poruszajace się na gumowych kołach po specjalnych szynach w Paryżu, Tuluzie, Rennes i Lille), Włochy (lekkie metro VAL w Turynie), Korea Płd. (lekkie metro w Uijeongbu)
2150 7′⅝″ 84⅝″ Japonia (metro na gumowych kołach w Sapporo)

Uwagi: średniki w nawiasach oddzielają poszczególne linie, przecinki oddzielają informacje odnoszące się do jednej linii. Liczby oznaczają długości eksploatowanych odcinków w kilometrach według najnowszych dostępnych danych. Liczby podane w nawiasach kwadratowych oznaczają maksymalny kilometraż sieci w przeszłości.

Istnieją lub istniały odcinki torów o szerszym prześwicie niż 2150 mm, służące różnym celom specjalnym, np.: