Rozstaw szyn (prześwit) podano w milimetrach oraz w stopach (ft.) i calach (in.)
Schemat toru trójszynowego 1067 / 1435 mm (źródło: Wikipedia)
Proponowany tor czteroszynowy 1000 / 1067 / 1435 mm dla kolei afrykańskich (źródło: Wikipedia)
Rozstaw | Przykłady | ||
---|---|---|---|
mm | ft. in. | in. | |
600 / 750 | 1′11⅝″ / 2′5½″ | 23⅝″ / 29½″ | Polska (KWK „Kazimierz Juliusz”, zdjęcie tutaj) |
750 / 1435 | 2′5½″ / 4′8½″ | 29½″ / 56½″ | Polska (kilka odcinków, w tym koleje Krotoszyńska w Pleszewie i Sochaczewska, w latach 1948–1955 odcinek Malbork – Kałdowo, do 1945 odcinek Sławieńskiej KP: Jacinki – Polanów) |
760 / 1435 | 2′5⅞″ / 4′8½″ | 29⅞″ / 56½″ | Czechy (Jindřichův Hradec) |
762 / 1000 | 2′6″ / 3′3⅜″ | 30″ / 39⅜″ | Indie (Serai Sugar Works, Uttar Pradesh, lokom. 1000 mm ciągnie wagony 762 mm) |
914 / 1600 | 3′ / 5′3″ | 36″ / 63″ | Irlandia (Derry, w przeszłości) |
1000 / 1435 | 3′3⅜″ / 4′8½″ | 39⅜″ / 56½″ | Polska (Stargard Szczeciński, do 1945 odcinek Gryfickiej KD: Rokita – Czarnogłowy), Czechy (tramwaje w mieście Liberec), Francja (St Valery – Noyelles), Grecja (23), Niemcy (jedna z linii tramwajowych w Stuttgarcie), Szwajcaria, Tunezja (10), Wietnam (308) |
1000 / 1600 | 3′3⅜″ / 5′3″ | 39⅜″ / 63″ | Brazylia (396) |
1000 / 1676 | 3′3⅜″ / 5′6″ | 39⅜″ / 66″ | Indie (np. Madras Beach – Royapuram) |
1067 / 1435 | 3′6″ / 4′8½″ | 42″ / 56½″ | Australia (m.in. Perth – Northam; łącznie 213), Japonia |
1067 / 1600 | 3′6″ / 5′3″ | 42″ / 63″ | Australia (Tasmania) |
1067 / 1435 / 1600 | 3′6″ / 4′8½″ / 5′3″ | 42″ / 56½″ / 63″ | Australia (do lat 80-tych: Gladstone; Peterborough; Port Pirie) |
1435 / 1520 | 4′8½″ / 4′11⅞″ | 56½″ / 59⅞″ | Polska (krótki odcinek), Korea Płn. (240) |
1435 / 1668 | 4′8½″ / 5′5⅝″ | 56½″ / 65⅝″ | Hiszpania |
1435 / 2140 | 4′8½″ / 7′¼″ | 56½″ / 84¼″ | WB (GWR w końcowej fazie istnienia) |
Uwaga: średniki w nawiasach oddzielają poszczególne linie, przecinki oddzielają informacje odnoszące się do jednej linii. Liczby oznaczają długości eksploatowanych odcinków w kilometrach według najnowszych dostępnych danych.