Rozstaw |
Przykłady |
mm |
ft. in. |
in. |
250 |
|
9⅞″ |
USA (Bedford – Billerica) |
305 |
1′ |
12″ |
Rosja (Krasnojarsk, kolejka dziecięca) |
381 |
1′3″ |
15″ |
Polska (obecne granice):
- kolejka we wrocławskim zoo (do 1945 (?)).
Świat:
- Indie (Tata Engineering).
|
450 |
1′5¾″ |
17¾″ |
Hiszpania (koleje przem.) |
457 |
1′6″ |
18″ |
WB (koleje przem, np. Chatham Dockyard, Crewe, cegielnia Storr Hill), Indie (Burocher Collieries, Kalkuta) |
500 |
1′7⅝″ |
19⅝″ |
Polska:
- kolej cegielniana Gozdnica (obok 600 mm).
Świat:
- Niemcy (cementownia w Förderstedt);
- Rosja (kolejki polowe).
|
515 |
1′8¼″ |
20¼″ |
Polska:
- kolej przem. KWK Jaworzno.
|
520 |
1′8½″ |
20½″ |
Hiszpania, Rosja (koleje przem.) |
544 |
(1′10″) |
(22″) |
Szwecja (koleje przem.) |
550 |
1′9⅝″ |
21⅝″ |
Ukraina (koleje przem.: Kałusz) |
559 |
1′10″ |
22″ |
Irlandia (browar Guinness, do 1975) |
580 |
1′10⅞″ |
22⅞″ |
Polska:
- kolej przem. KWK „Siersza”.
|
584 |
1′11″ |
23″ |
WB (Penrhyn, Kornwalia) |
597 |
1′11½″ |
23½″ |
WB (Ashover; North Wales NG, Lynton & Barnstaple) |
600 |
1′11⅝″ |
23⅝″ |
Prześwit Decauville’a Polska:
- Gnieźnieńska Kolej Dojazdowa (przekuta na 750 mm w 1957);
- Jarocińska (Witaszycka) Kolej Dojazdowa (Witaszyce – Sucha – Komorze / Trąbczyn / Zagórów, do 1993);
- Jędrzejowska Kolej Dojazdowa (przekuta na 750 mm w 1950);
- Kaszubski Ekspres w Gdyni (Babie Doły – Oksywie, w czasie II Wojny Światowej);
- kolej cementowni Ogrodzieniec (do 1980);
- Kolej Leśna Puszczy Kozienickiej (Pionki – Garbatka, częściowo odbudowana, rozebrana w 2013);
- kolej leśna w Lasach Janowskich (Lipa – Szklarnia – Bukowa – Biłgoraj, do 1988);
- kolej polowa Bełżec – Tomaszów Lubelski – Budy Dzierążeńskie / Zamość – Trawniki (120, od 1915, rozebrana wkrótce);
- kolej Rejon Umocniony Hel (w czasie II Wojny Światowej, istnieje projekt odbudowy i rozbudowy);
- kolej torfowa Imszar – Rabinówka;
- kolej torfowa Sławoszyno (do lat 60.);
- koleje cegielniane Bydgoszcz Fordon (6, rozebrana w 2000), Bysewo, Gozdnica (obok 500 mm), Iwno, Łopatki (koło Nałęczowa, rozebrana w latach ’90 XX wieku), Radłowo (okolice Tarnowa), Żabno (okolice Tarnowa);
- koleje cukrowni Chełmica, Cielce, Dobrzelin (do 1982), Klecina (obok 800 mm), Kościan, Mała Wieś, Miejska Górka, Nakło, Zamość – Nieledew, Żnin;
- kolejka parkowa w Gnieźnie (do 1962 (?));
- kolejka parkowa Kraków Zwierzyniec (do 1967);
- Mławska Kolej Dojazdowa (w większości przekuta na 750 mm w 1961, odcinki Muszaki – Przasnysz, Maków Mazowiecki – Pasieki i Maków Mazowiecki – Zamość Mazowiecki – Grabowo (?) zostały rozebrane;
- Ostrołęcka Kolej Dojazdowa (Grabowo – Ostrołęka – Myszyniec – Pupy / Dębe – Łomża / Kolno, 159, w przeszłości także inne odcinki, w tym Wielbark – Parciaki – Zabiele Wlk. – Grabowo (?));
- Rogowska Kolej Wąskotorowa (przekuta na 750 mm w 1954);
- Sompoleńska Kolej Dojazdowa (przekuta na 750 mm w latach 1922–1923);
- Toruń Mokre – Grębocin – Lubicz – Kikół – Lipno – Majewo Sierpckie – Sierpc – Raciąż – Nasielsk (od 1915, polowa, równoległa do normalnotorowej) oraz Majewo Sierpckie – Szczutowo – Rypin (rozebrana w 1937), a także Rypin – Gołąb (dziś Golub Dobrzyń, konna, 1916–1926);
- Wrzesińska Kolej Powiatowa (Arcugowo – Mierzewo – Kleparz k/Wrześni, 6, rozebrana w 1984);
- Zwierzyniecka Kolej Wąskotorowa (przekuta na 750 mm w 1964);
- Żytkiejmy – Rutka-Tartak.
Świat:
- Belgia (cegielnia Ploegsteert), Islandia, Węgry (Királyrét, do lat 80-tych, przekuta na 760 mm);
- Afganistan, Indie (Rangun), Pakistan;
- Grenlandia;
- Brazylia.
|
610 |
2′ |
24″ |
Prześwit dwustopowy: RPA, USA (kolejki leśne Maine) |
615 |
2′¼″ |
24¼″ |
Polska:
- koleje przem. (kolej zakładowa Huty „Kościuszko” w Chorzowie).
|
620 |
2′⅜″ |
24⅜″ |
Polska:
- koleje gospodarcze i folwarczne Głuponie i Chraplewo – Bródki (gm. Kuślin, pow. n Tomyśl).
|
630 |
2′¾″ |
24¾″ |
Polska:
- kolej kopalni Solvay;
- tramwaj konny w Gdańsku Brzeźnie (1040 m, 1889 – ok. 1901).
|
640 |
2′1¼″ |
25¼″ |
Polska:
- kolej przem. KWK „Dębieńsko”.
|
643 |
(2′2″) |
(26″) |
Szwecja (Strömsnäsbruk, 15) |
660 |
2′2″ |
26″ |
Indie (Bengal Coal, Kalkuta) |
693 |
(2′4″) |
(28″) |
Szwecja (Kroppa, Yngs-Daglöse, Domnarvet), Kuba |
700 |
2′3½″ |
27½″ |
Białoruś (Hończary – Filipowicze, 24, do 1940, w latach międzywojennych teren Polski), Holandia (przem.), Niemcy (koleje przem. w Bawarii i w północnych Niemczech), Węgry (Pálháza, przekute na 760 mm w 1947) |
716 |
2′4⅛″ |
28⅛″ |
Polska:
- koleje przem. (cukrownia w Kruszwicy, do 1923, przekuta na 750 mm).
|
720 |
2′4⅜″ |
28⅜″ |
Belgia (Ambresin – Tavier, 11, w 1917 przekuta na 1000 mm) |
730 |
(2′5½″) |
(29½″) |
Szwecja (koleje przem.) |
740 |
2′5⅛″ |
29⅛″ |
Luksemburg (koleje przem.) |
742 |
(2′6″) |
(30″) |
Szwecja (koleje przem.) |
750 |
2′5½″ |
29½″ |
Polska:
- Bogatyńska Kolej Dojazdowa (Turoszów – Bogatynia – Sieniawka, 19, do 1964);
- CPO (Casekow – Penkun – granica państwa – Barnisław – Gumieńce – Pomorzany, 42 km, z czego ok. 13 w Polsce, do 1945);
- Gryfice – Niechorze, Gryfice – Dargosław i Gryfice – Cukrownia (przekute na 1000 mm w 1905);
- Kętrzyńska Kolej Dojazdowa (Kętrzyn – Mrągowo / Ryn, do 1971, do 1945 także Kętrzyn – Winda – Srokowo / Barciany – Nordenburg (Krylovo) / Gerdauen (Železnodorožnyj), ok. 74 km na terenie Polski);
- kolej przem. KWK „Janina” w Libiążu;
- koleje cukrowni Dobre (Kujawy), Gniezno, Garbów (koło Nałęczowa), Gosławice, Krasiniec, Kruszwica, Lublin (koło Nałęczowa), Łubna (Kazimierza Wlk.), Nowy Staw, Ostrowy, Pelplin, Przeworsk, Strzyżów, Tuczno (do 2003), Werbkowice, Włostów, Wożuczyn;
- kolejka pionierska Podgrodzie (do 1964);
- Koszalińska Kolej Wąskotorowa (do 1948, przekuta na 1000 mm);
- Kwidzyńska Kolej Dojazdowa (Kwidzyn – Rusinowo / Gurcz, do 1987);
- Marecka (Radzymińska) Kolej Dojazdowa (rozebrana w 1974);
- Podlaska Kolej Wąskotorowa (lub Bialska Kolej Dojazdowa: Biała Podlaska – Roskosz – Konstantynów / Rokitno – Cieleśnica / Janów Podlaski, 57, do 1971);
- Sławieńska Kolej Wąskotorowa (63: Sławno – Jacinki, 37; Nacław – Jacinki – Polanów – Gołogóra, 26, w 1934 odcinek Sławno – Jacinki przekuty na 1435 mm, a odcinek Jacinki – Polanów pozostał trójszynowy, w 1945 całość rozebrana);
- Słupska Kolej Wąskotorowa (55: Słupsk – Żelkowo – Cecenowo, 27; Żelkowo – Smołdzino, 9; odcinek Słupsk – Żelkowo – Klęcino – Dargoleza oraz odgałęzienie do Smołdzina przekuty na 1435 mm od 1913 do 1933, odcinek Dargoleza – Cecenowo rozebrany w 1933, całość rozebrana w 1945);
- Wieluńska Kolej Dojazdowa (Praszka – Strojec / Wieluń, do 1987);
- Wrocławska Kolej Dojazdowa (Wrocław – Trzebnica – Przedkowice – Żmigród / Milicz – Sulmierzyce, 105, do 1991);
- Wrzesińska Kolej Wąskotorowa (Września – Pyzdry, 24, do 1977);
- Zwierzyniecka Kolej Wąskotorowa (Biłgoraj – Zwierzyniec, do 1971, wcześniej także Zwierzyniec – Krasnystaw – Chełm).
Świat:
- Francja (12), Holandia, Szwecja (Glava Glasbruks Järnväg, 10, koleje przem.), Włochy (polowe, 71);
- Irak, Iran, Mongolia, Tadżykistan;
- Grenlandia;
- Chile (tramwaje w Santiago Yungay), Ekwador (El Oro, Bahia – Chome, 180), Peru.
|
755 |
(2′6½″) |
(30½″) |
Szwecja (Åmotfors Pappersbruk) |
760 |
2′5⅞″ |
29⅞″ |
Polska:
- koleje wskt. w zaborze austriackim (kolejki leśne w Bieszczadach częściowo przekute na 750 mm w 1939, Przeworska KD, Strumień – Chybie do 1925);
- Hrubieszowska Kolej Dojazdowa (przekuta na 750 mm w latach ’50);
- przynajmniej jedna linia na Dolnym Śląsku (Rogów Sobocki – Stradów, 7 km, okolice Wałbrzycha).
Świat:
- Albania, Chorwacja (tramwaj w Dubrowniku, 1910–1970), Szwecja (Höganäsverkens Järnväg), Włochy (Valgardena, Val di Fiemme, 29);
- RPA.
|
762 |
2′6″ |
30″ |
Prześwit dwuipółstopowy:
- Cypr (113), Afganistan (7), Bangladesz, Birma, Indie (Kalka – Shimla), Indonezja (plantacje kauczuku), Korea (tramwaje w Pusanie do 1933), Mauritius (16);
- DR Kongo, Erytrea (przekute na 950 mm w 1900), Nigeria (213), Sierra Leone (500);
- Kanada, Meksyk;
- Barbados, Dominikana (140), Haiti;
- Chile, Boliwia, Peru (Patillos), Argentyna (F.C. Malagueño);
- Australia (Erica, Wiktoria).
|
780 |
2′6¾″ |
30¾″ |
Polska:
- kolej cukrowni Cedry Wielkie (do 1917).
Świat:
|
785 |
(2′6″) |
(30″) |
Prześwit pruski (rozstaw równy 30 calom pruskim) Polska:
- kolej Cementowni Groszowice w Opolu (do 1997);
- tramwaje wskt. na Górnym Śląsku, początkowo parowe, potem konne i elektryczne (1894–1956).
Świat:
- Szwecja (Morgongåva – Molnebo Industribana);
- Grenlandia.
|
787 |
2′7″ |
31″ |
Australia (konna kolej przem. Kawarren) |
791 |
2′7⅛″ |
31⅛″ |
Dania (Faxe) |
792 |
(2′8″) |
(32″) |
Szwecja (Skutskär Industribanor, koleje leśne; tramwaje konne) |
800 |
2′7½″ |
31½″ |
Polska:
- Jabłonowska Kolej Wąskotorowa (Karczew – Otwock – Warszawa Wawer – Jabłonna);
- kolej cukrowni Klecina (obok 600 mm);
- kolej cukrowni Krajków (do 1952);
- Marecka Kolej Dojazdowa (Warszawa Stalowa – Marki – Struga – Radzymin / Zegrze, 34, do 1951, przekuta na 750 mm);
- tramwaj konny w Sopocie (2 km, 1884–1918 (?));
- Wilanowska Kolej Wąskotorowa.
|
802 |
(2,7′) |
|
(27 szwedzkich cali dziesiętnych) Szwecja (Hällefors – Fredriksberg, Bredsjö – Degerfors, Voxna – Lobonäs, 222) |
850 |
2′9½″ |
33½″ |
Dania (kopalnia torfu, do 1960), Islandia (do 1933) |
884 885 |
2′10¾″ (2′11¾″) |
34¾″ (35¾″) |
Rosja, Szwecja (tramwaje konne) |
891 |
(3′) |
(36″) |
Prześwit szwedzki (rozstaw równy 3 stopom szwedzkim): Rosja |
900 902 |
2′11⅜″ 2′11½″ |
35⅜″ 35½″ |
Polska:
- kolej cukrowni Gniezno (w latach 1882–1894, przekuta na 600 mm);
- kolej cukrowni Tuczno (do 1942, przekuta na 750 mm);
- kolej cukrowni Wierzchosławice (do 1942);
- kolej cukrownicza Pakość – Janikowo (do 1912, później tor normalny);
- kolej konna / tramwaj konny Mrozy – Rudka (4 km, do 1965 (?), istnieje projekt odbudowy);
- kolej parkowa WPKiW w Chorzowie (w latach 1965–2012, 4, rozebrana,
częściowo odbudowana w prześwicie 785 mm);
- kolej przem. cementowni Goleszów (30);
- kolej przem. ZPW Czatkowice (do 1968);
- kolej przem. ZPW Górażdże (do 1991);
- kolej przem. ZPW Ostrówka Miedzianka (do 1971);
- koleje przem. kopalni węgla brunatnego „Babina” w Łęknicy, pow. żarski, w okolicach Turku, Konina i Turoszowa;
- tramwaje wskt. w Krakowie (1882–1953).
Świat:
- Czechy (kopalnia węgla brunatnego Sokalov, do 2003), Irlandia (tramwaje w Cork), Islandia, Norwegia (Spitsbergen), WB (Butterworth & Brooks).
|
914 |
3′ |
36″ |
Prześwit trzystopowy: Norwegia (Spitzbergen), Indie (Tata Iron & Steel Co); USA (Colorado, Durango & Silverton), Grenlandia. |
925 |
3′⅜″ |
36⅜″ |
Niemcy (tramwaje w Saskiej Kamienicy / Chemnitz, do 1988). |
950 |
3′1⅜″ |
37⅜″ |
Prześwit włoski (1000 mm między środkami szyn):
- Albania (12), Węgry (przekute na 1000 mm lub 760 mm);
- Libia (165), Somalia (123).
|
1000 |
3′3⅜″ |
39⅜″ |
Prześwit metrowy Polska:
- Ełcka Kolej Dojazdowa (do 1951, przekuta na 750 mm);
- kolej cementowni Saturn w Wojkowicach;
- kolej KWK Bielszowice w Rudzie Śląskiej (do 1995);
- kolej leśna Parczew (do ok. 1965);
- kolej parkowa WPKiW w Chorzowie (do 1965, przekuta na 900 mm);
- kolej Rejon Umocniony Hel (do II Wojny Światowej, przekuta na 600 mm w czasie okupacji);
- Olecka Kolej Dojazdowa (Świętajno – Olecko – Garbas, zniszczona w czasie II Wojny Światowej);
- Warszawa Mokotów – Warszawa Południowa – Warszawa Dąbrówka – Piaseczno (16, do 1971) oraz Piaseczno – Góra Kalwaria (17, do 1971);
- Śmigielska Kolej Dojazdowa (przekuta na 750 mm);
- Średzka Kolej Wąskotorowa (przekuta na 750 mm);
- tramwaj konny w Białymstoku (1895–1915),
- tramwaje w Bielsku-Białej (1895–1971), Cieszynie (1911–1921), Gubinie (1904–1938), Inowrocławiu (1912–1962), Jeleniej Górze (1900–1969), Kostrzynie nad Odrą (1903–1945), Legnicy (1882 (1898) – 1968), Olsztynie (1907–1965), Słubicach (1898–1945), Słupsku (1910–1959), Tarnowie (1911–1942), Wałbrzychu (1898–1966), Zgorzelcu (1897–1945).
Świat:
- Dania (Bornholm, 1900–1968),
- Norwegia (Wyspa Niedźwiedzia).
|
1039 |
(3′6″) |
(42″) |
Szwecja (koleje przem.) |
1050 |
3′5⅜″ |
41⅜″ |
Arabia Saudyjska (kolej Hedżaz), Egipt (5), Izrael |
1064 |
3′5⅞″ |
41⅞″ |
Polska:
- kolej Częstochowa – Herby (do 1911, przekuta na 1524 mm, potem na 1435 mm).
|
1067 |
3′6″ |
42″ |
Prześwit przylądkowy: Szwecja, Indie (Arakkonam – Kanchipuram; koleje przem.) |
1093 |
3′7″ |
43″ |
Szwecja (KURJ, Frykstad, Kristinehamn – Sjöändan) |
1101 |
(3′8½″) |
(44½″) |
Szwecja (Fryckstads Järnväg) |
1106 |
(3′6″) |
(42″) |
Austria, Czechy (kolej konna Linz – Budweis / České Budějovice i kilka innych odcinków, maks. 198) |
1188 |
(4′) |
(48″) |
Szwecja (Norberg – Åmänningen, Vässman – Barken, Åtvidaberg – Bersbo, 45); Indonezja (tramwaje w Jakarcie) |
1217 1219 1220 |
4′ |
48″ |
Indie (Nalhati-Azimganj, Bengal, 40), Nowa Zelandia (tramwaje w Gisborne i Wellington), Rosja (koleje przem. na Uralu), USA (np. Honolulu, Delaware), Szwecja, WB (m.in. tramwaje w Stratford) |
1372 |
4′6″ |
54″ |
Prześwit szkocki: WB (pierwsze koleje w Szkocji) |
1435 |
4′8½″ |
56½″ |
Prześwit normalny Polska:
- tramwaje w Koszalinie (1911–1938), wraz z linią do Mielna i Unieścia (część czynna do 1944?),
- tramwaje gazowe w Jeleniej Górze (1897–1899, sieć przekuta na 1000 mm).
Świat:
- Indie (kilka krótkich linii).
|
1448 |
4′9″ |
57″ |
Prześwit kompromisowy: USA (Pensylwania) |
1473 |
4′10″ |
58″ |
USA (Ohio, New Jersey) |
1520 1524 1525 |
4′11⅞″ 5′ |
59⅞″ 60″ |
Prześwit rosyjski Polska:
- szereg linii kolejowych na terenie zaboru rosyjskiego (przekute na 1435 mm po I Wojnie Światowej);
- sieć tramwajowa w Warszawie (od 1866, przekuta na 1435 mm w latach 1946–1950).
Świat:
- Panama (78);
- USA (południowa część, np. między Norfolk i Richmond a Memphis i Nowym Orleanem).
|
1575 |
5′2″ |
62″ |
Irlandia (Dublin & Drogheda Railway) |
1600 |
5′3″ |
63″ |
Prześwit irlandzki: Niemcy (Badische Staatsbahn), Nowa Zelandia, USA (Altona) |
1638 |
5′4½″ |
64½″ |
USA (tramwaje w Baltimore) |
1665 |
5′5½″ |
65½″ |
Portugalia (oficjalny standard zastąpiony przez prześwit 1668 mm) |
1674 |
5′5¾″ |
65¾″ |
Hiszpania (oficjalny standard zastąpiony przez prześwit 1668 mm) |
1676 |
5′6″ |
66″ |
Prześwit indyjski: Kanada (do 1873 roku), USA (Teksas), WB (Arbroath & Forfar) |
1700 |
5′6⅞″ |
66⅞″ |
Szwecja (cegielnia w Skåne) |
1750 |
5′8⅞″ |
68⅞″ |
Francja (Paryż – Sceaux do 1891) |
1829 |
6′ |
72″ |
Rosja (Pietropawłowsk), USA (Erie & Lackawanna i in.) |
1880 |
6′2″ |
74″ |
Irlandia (Ulster Railway) |
1945 |
6′4⅝″ |
76⅝″ |
Holandia (HSM, do roku 1864) |
2134 |
7′ |
84″ |
Azory |
2140 |
7′¼″ |
84¼″ |
WB (GWR, Great Western Railway, między płd. Walią i płd.-zach. Anglią a Londynem, 1838–1892) |
2438 |
8′ |
96″ |
USA (kolej do przewozu kłód, Oregon, 1880) |
2743 |
9′ |
108″ |
Japonia (kolej linowo-terenowa Kyoto – kanał jeziora Biwa) |
3000 |
9′10⅛″ |
118⅛″ |
Niemcy (projekt Hitlera, nie został wykonany) |