Część poprzednia: gra taktyczna – charakterystyka przeciwników
W grze UFO-1 występuje łącznie 11 ras kosmitów, w tym 5 ras samodzielnych. W pewnych sytuacjach (atak na bazę obcych, atak na bazę XCom-u, terror, misja z udziałem statków Terror Ship lub Battleship, także na Marsie) towarzyszy im 6 ras terrorystów. Bazy obcych zakładane są przez poszczególne rasy, inaczej niż w UFO-2. Terroryści są zasadniczo ściśle przypisani określonym rasom samodzielnym, jedynie w drugim etapie misji finałowej występują pewne odstępstwa.
Zasadniczo istnieje zatem 5 możliwych składów załóg bojowych:
1. Sectoid + Cyberdisc
2. Floater + Reaper
3. Snakeman + Chryssalid
4. Muton + Celatid + Silacoid
5. Ethereal + Sectopod
6. (Mars faza 2.) Ethereal + Chryssalid + Celatid + Silacoid + Sectopod
W czasie 1. fazy misji na Marsie spotykamy załogę złożoną z sektoidów i cyberdysków. W 2. fazie rasą główną są etereale, a towarzyszą im nie tylko sektopody, lecz także chrysalidy, silakoidy i celatydy.
W grze UFO-2 występuje łącznie 11 ras obcych, w tym 4 rasy samodzielne. W pewnych sytuacjach towarzyszy im 7 ras terrorystów. Terroryści są przypisani określonym rasom samodzielnym w dość skomplikowany sposób. Inne rasy terrorystów towarzyszą rasie głównej w czasie misji lądowej (atak na bazę XCom-u oraz jeden z rodzajów misji antyterrorystycznej: w porcie, na wyspie lub na jednym z dwóch rodzajów statków), a inna w czasie misji podwodnej (misja z udziałem statków Battleship lub Dreadnought). Ponadto w trakcie rozgrywki pojawiają się dwa różne typy załóg mieszanych z dwóch ras głównych, które mają skład specjalny, również inny w rozgrywkach lądowych, a inny w podwodnych.
Specjalny skład załogi obcych występuje przy ataku na Artefact Site oraz Alien Colony (skład ten jest zawsze taki sam, inaczej niż w UFO-1). Szczególny skład załogi obcych występuje też na trzech poziomach rozgrywki finałowej.
1a. Aquatoid + Calcinite (na lądzie)
2a. Gill Man + Deep One
3a. Lobster Man + Bio-Drone
4a. Tasoth + Bio-Drone + Triscene
5a. (Mixed Crew I) Aquatoid (Soldier, Squad Leader) + Tasoth (Soldier, Squad Leader) + Calcinite + Bio-Drone + Triscene
6a. (Mixed Crew II) Aquatoid (Soldier) + Lobster Man (Soldier, Squad Leader) + Calcinite + Deep One + Bio-Drone + Tentaculat
Uwaga. W oryginalnej grze w wyniku błędu w załodze mieszanej typu II w misjach lądowych występują dodatkowo xarquidy
1b. Aquatoid + Hallucinoid (pod wodą)
2b. Gill Man + Xarquid
3b. Lobster Man + Tentaculat
4b. Tasoth + Tentaculat
5b. (Mixed Crew I) Aquatoid (Soldier, Squad Leader) + Tasoth (Soldier, Squad Leader) + Hallucinoid + Tentaculat
6b. (Mixed Crew II) Aquatoid (Soldier) + Lobster Man (Soldier, Squad Leader) + Hallucinoid + Deep One + Xarquid + Tentaculat
Na 1. i 2. poziomie Artefact Site oraz na 1. poziomie Alien Colony spotykamy podwodną załogę Mixed Crew I (5b). Na 2. poziomie Alien Colony spotykamy podwodną załogę Lobster Man (3b). Na 1. poziomie ataku na T’leth spotykamy podwodną załogę Aquatoid (1b). Na 2. i 3. poziomie ataku na T’leth spotykamy podwodną załogę Mixed Crew II (6b).
Ciąg dalszy: rodzaje misji