Previous lesson | Main page | Next lesson |
Lesson nine. Subject: Genitive singular. Conjugation
Correct present forms of the 2nd sg. and pl. are:
Correct past forms are:
Słowa ukryte w diagramie (words hidden in the diagram): alfabet, apostrof, dwukropek, kreska, kropka, nawias, przecinek, pytajnik, średnik, znak.
Cases are particular forms of each Polish noun. Cases are known from Latin or Greek, they are present also in German. They are also rudiments of the casual system in English. Just compare my brother (is reading a book) (nominative) – my brother’s book (genitive). Or he can see me (nominative) – I can see him (accusative). The same system is present in Polish but much more developed.
There are 7 cases in Polish. They are (in traditional order):
abbr. | Polish name | English name | The questions |
---|---|---|---|
M | mianownik | Nominative | who? what is it? |
D | dopełniacz | Genitive | whose? of what? what is not here? |
C | celownik | Dative | to who? to what? what am I looking on? |
B | biernik | Accusative | whom? what can I see? |
N | narzędnik | Instrumental | whom am I walking with? with what? |
Ms | miejscownik | Locative | who I am talking about? |
W | wołacz | Vocative | hey, …! …, come to me! |
A particular vocative form exists only for substantives in singular. It means that in fact there is only 6 different cases in plural and only 6 different cases of adjectives, numerals, pronouns. I will use the Polish abbreviations because you can meet them in any Polish dictionary as well (especially if edited in Poland). I will also use lp (liczba pojedyncza) for singular and lm (liczba mnoga) for plural. You have known nominative forms already. Now it is the time for genitive, the most frequent of the other cases in Polish.
Unlike in English, there are some different endings of genitive singular (D lp) in Polish. Here are the most typical instances:
Inanimate means not personal and not animate (describing animals). Hard-stemmed are these substantives whose stems end with hard (ie. non-palatalized) consonants; those with c, cz, dz, dż, rz, sz, ż also belong to this group. The ending -i may exists only after consonants that let i follow them. Thus, if the nominative plural ending is -y or -e after a hard consonant (like in kury, burze, szanse), the genitive singular form ends in -y (kury, burzy, szansy). But if the plural ending is -i or -e after a soft consonant (e.g. gęsi, szyje, panie), the genitive singular ends in -i (gęsi, szyi, pani). There are some more rules you should obey when making genitive singular forms:
Here is the table of all the substantives you have learnt so far (and several new ones – check their meaning!). You should use it to repeat your Polish vocabulary. All difficult genitive singular forms are given in brackets. More remarks below.
end. | examples |
---|---|
-a | auto, ażio, bydło, ciało, ćwiczenie, drzewo, dziecko (dziecka), kaczątko, lato, łóżko, miasto, mleko, morze, oczko, okno, oko (oka), pismo, piwo, pole, przedszkole, radio, słońce, śniadanie, ucho (ucha), udźwięcznianie, upodobnienie, uszko, użycie, wino |
biskup, Bogdan, bóg (boga), brat (brata), Czirokez, diabeł (diabła), dziad, dziadek (dziadka), gigant, Grzegorz, Grzesiek (Grześka), hydraulik, jeździec (jeźdźca), król, kuzyn, Łukasz, mag, mat, nauczyciel, ojciec (ojca), pan, Polak, Robert, syn, Tomasz, Tomek (Tomka), wnuk, żigolak | |
baran, bóbr (bobra), byk, cielak, dinozaur, gąsior, indyk, jeż, kaczor, kociak, kocur, kogut, koń (konia), kot, kozioł (kozła), kurczak, miś (misia), muł (‘mule’), nietoperz, nosorożec (nosorożca), ogier, orzeł (orła), osioł (osła), paw (pawia), pies (psa), piesek (pieska), piesiec (pieśca), psiak, ptak, rak, sęp, słoń (słonia), szczeniak, szczur, wąż (węża), wieprz, wilk, źrebak, żubr | |
adidas, ar, bat, bicz, brzuch, buk, but, czerwiec (czerwca), dwukropek (dwukropka), dzień (dnia), fiołek (fiołka), grosz, grudzień (grudnia), igrek, język, kieł (kła), kij, klin, klips, klucz, kocioł (kotła), kosz, krzyż, kwiecień (kwietnia), lipiec (lipca), listopad, łyszczec (łyszczca), maj, marzec (marca), metr, miesiąc, myślnik, nos, październik, pryszcz, przecinek (przecinka), przymiotnik, pytajnik, ranek (ranka), rdzeń, ryj, rzeczownik, sączek (sączka), sierpień (sierpnia), sinus, słoik, słój (słoja), stolik, stołek (stołka), Strwiąż, styczeń (stycznia), szal, szalik, średnik, świerk, traktor, tułów (tułowia), tydzień (tygodnia), tysiąc, ukośnik, ul, wąs, wąż (węża), węgiel (węgla), wieczór (wieczoru, wieczora), wielokropek (wielokropka), wrzesień (września), wykrzyknik, ząb (zęba) | |
-u | Afganistan, alfabet, alkohol, apostrof, atlas, autobus, bagaż, bal, bank, budżet, Bug, ciąg, cudzysłów (cudzysłowu), czas, czwartek (czwartku), dach, dar, dąb (dębu), deszcz, dług, dom, dyliżans, dywan, dzwon, dźwig, dżem, dżin, film, garaż, gips, hieroglif, jaz, kolor, krzew, kwiat, kwit, las, lud, łan, łuk, mak, mecz, mózg, móżdżek (móżdżku), muł (‘slime’), nawias, obiad, ogród (ogrodu), piasek (piasku), piątek (piątku), pisk, pokój (pokoju), poniedziałek (poniedziałku), prezent, rok (roku), róg (rogu), sad, San, staw, stół (stołu), sufit, teatr, temat, tik, traf, tran, wiatr, wieczór (wieczoru, wieczora), wtorek (wtorku), znak |
bawół (bawołu), wół (wołu) | |
-y | Anna, baba, benzyna, data, dziewczyna, Edyta, Ewa, fama, faza, gaza, giełda, herbata, hiena, igła, Iwona, izba, jama, jazda, kawa, koza, krowa, kura, lampa, liana, liczba, lina, lipa, litera, łapa, łata, Małgorzata, małpa, mama, mata, meta, metoda, nazwa, olcha, pała, panna, pora, przedmowa, reguła, riposta, rodzina, sanna, siostra, sobota, sosna, stopa, szafa, szansa, szyna, ściana, środa, trąba, wanna, waza, winda, wiosna, Wisła, woda, zasada, zemsta, zima |
artysta, poeta, tata | |
burza, dżdżownica, granica, kocica, olsza, oślica, owca, plaża, pomarańcza, róża, sadza, spódnica, ulica, wieża | |
ciecz, klacz, mysz, noc, rzecz | |
-i | babka, bańka, bluzka, choinka, córka, czapka, figa, główka, Gośka, kaczka, końcówka, koszula, kreseczka, kreska, kropka, książka, kuzynka, lala, lalka, łapka, łatka, Maja (Mai), matka, mąka, Monika, nauka, niedziela, noga, nóżka, paczka, paka, pałka, panienka, podłoga, Polka, Polska, ramka, rączka, ręka (ręki), samogłoska, spółgłoska, suka, sukienka, szafka, sznurówka, szyja (szyi), Urszula, Uśka, wnuczka |
babcia (babci), iglicznia (igliczni), pani (pani), pisownia (pisowni), suknia (sukni), świnia (świni), ziemia (ziemi) | |
amnestia (amnestii), balia (balii), biblia (biblii), Gambia (Gambii), geometria (geometrii), glediczia (glediczii), historia (historii), lodżia (lodżii), magia (magii), makia (makii), Maria (Marii), Namibia (Namibii), Nubia (Nubii), Rumunia (Rumunii), sinologia (sinologia), Sofia (Sofii) | |
inspiracja (inspiracji), kolacja (kolacji), kontynuacja (kontynuacji), lekcja (lekcji) | |
dłoń (dłoni), gęś (gęsi), jesień (jesieni), miękkość (miękkości), wieś (wsi) |
The neuter nouns in -ę, -ęta have genitive sg. in -ęcia while those in -ę, -ona have genitive sg. in -enia. The masculine książę is irregular and it misses 1 syllable, hence D lp księcia (you should memorize it). The table gives you examples of them and also of the substantives declined like adjectives.
M lp | M lm | D lp | |
---|---|---|---|
-ę – -ęta | cielę | cielęta | cielęcia |
dziewczę | dziewczęta | dziewczęcia | |
kaczę | kaczęta | kaczęcia | |
kocię | kocięta | kocięcia | |
koźlę | koźlęta | koźlęcia | |
kurczę | kurczęta | kurczęcia | |
szczenię | szczenięta | szczenięcia | |
zwierzę | zwierzęta | zwierzęcia | |
źrebię | źrebięta | źrebięcia | |
irreg. | książę | książęta | księcia |
-ę – -ona | imię | imiona | imienia |
ramię | ramiona | ramienia | |
adjectival | dana | dane | danej |
luty | lute | lutego | |
złoty | złote | złotego |
Genitive conforms, among others, to the English of sth. or sb’s. forms. You must also remember the use of genitive in nie ma X – there is not X here, X is not here, X is absent. Now some examples.
M lp | M lm | D lp | example of use | translation | |
---|---|---|---|---|---|
mama | mamy | mamy | dom mamy | Mummy’s house | 1 |
Maja | Maje | Mai | pies Mai | Maja’s dog | 1, 2 |
maj | maje | maja | pierwszy maja | the first of May | 3, 4 |
amnestia | amnestie | amnestii | nie ma amnestii | there is no amnesty | 5 |
tata | tatowie | taty | książka taty | Daddy’s book | 1, 6 |
Anna | Anny | Anny | nie ma Anny | Anna is absent | |
matka | matki | matki | róża matki | mother’s rose | 1 |
mak | maki | maku | kwiat maku | flower of the poppy | 7 |
alfabet | alfabety | alfabetu | litery alfabetu | letters of the alphabet | |
igła | igły | igły | użycie igły | the use of a needle | |
auto | auta | auta | nie ma tu auta | there is not a car here | |
babcia | babcie | babci | kosz babci | grandmother’s basket | 1, 8 |
róg | rogi | rogu | kolor rogu | colour of the horn | |
baran | barany | barana | róg barana | a horn of the ram | 7 |
Now try to translate into Polish (the key is in the next lesson):
You have surely noticed the two endings of genitive singular of the substantives declinated like adjectives: -ego and -ej. The same endings are used by adjectives:
For the rules of spelling, if the ending of nominative singular masculine is -i, it is preserved as a sign of softness before genitive endings. To make the genitive of mój, nasz, jeden, ten, take the stem from the other forms, e.g. moja, nasza, jedna, ta. Examples:
Besides mojego, twojego, mojej, twojej also shorter forms exists: mego, twego, mej, twej. You should learn them as well.
Now please give both forms of genitive singular of bezsilny, czczy, dotyczący, duży, dziąsłowy, kolejny, krótki, mały, nasz, ósmy, pański, piąty, podstawowy, poprzedni, pozostały, pusty, setny, silny, siny, siódmy, stary, szczelinowy, szósty, trudny, twardy, tysięczny, wolny, zadziąsłowy.
If a group adjective + substantive is strict, the substantive can precede the adjective (unlike in English but like in French). As for now, remember the examples język polski ‘the Polish language’, liczba mnoga ‘plural, the plural number’. Now translate into Polish:
Remember the abbreviations:
nominative singular | genitive singular | |||
---|---|---|---|---|
M lp m | M lp n | M lp ż | D lp m n | D lp ż |
ja | mnie | |||
ty | ciebie, cię | |||
on | ono | ona | jego, niego, go | jej |
ów | owo | owa | owego | owej |
ten | to | ta | tego | tej |
tamten | tamto | tamta | tamtego | tamtej |
mój | moje | moja | mojego, mego | mojej, mej |
twój | twoje | twoja | twojego, twego | twojej, twej |
nasz | nasze | nasza | naszego | naszej |
wasz | wasze | wasza | waszego | waszej |
jego | ||||
jej | ||||
ich |
Remarks:
You know how to make the forms of 2nd sg. and pl. as well as 3rd sg. of the Present Tense (and the Simple Future Tense if the verb is perfective). Now it is the time to master other forms. There exist 4 main types of conjugation in Polish. I am giving you the patterns in the table below.
1 | 2 | 3 | 4 | - | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
dawać | stać | robić | leżeć | słuchać | umieć | być | |
1 lp | daję | stoję | robię | leżę | słucham | umiem | jestem |
2 lp | dajesz | stoisz | robisz | leżysz | słuchasz | umiesz | jesteś |
3 lp | daje | stoi | robi | leży | słucha | umie | jest |
1 lm | dajemy | stoimy | robimy | leżymy | słuchamy | umiemy | jesteśmy |
2 lm | dajecie | stoicie | robicie | leżycie | słuchacie | umiecie | jesteście |
3 lm | dają | stoją | robią | leżą | słuchają | umieją | są |
The class a verb belongs to is only a little connected with the shape of the infinitive (being the vocabular form of the verb). As you have already known, some verbs are fully regular and you know how they are declined just looking at the infinitive (e.g. pić – pije, robić – robi, słuchać – słucha). But many verbs are less regular and you must remember their shape in the Present (or Simple Future) Tense (e.g. stać – stoi, wiać – wieje, wiedzieć – wie, jeść – je; check the meaning of the unknown words). Here are more important remarks:
Here is the list of the verbs you have learnt that go exactly after the patterns above:
1 | bić (bije), chcieć (chce), dawać (daje), kłamać (kłamie), kłuć (kłuje), kuć (kuje), myć (myje), pić (pije), ryć (ryje), skakać (skacze), stawać (staje), wiać (wieje) |
---|---|
2 | drwić (drwi, drwię), kpić (kpi, kpię), lubić (lubi, lubię), robić (robi, robię), stać (stoi, stoję), śnić (śni, śnię), wabić (wabi, wabię) |
dotyczyć (dotyczy), leżeć (leży), patrzeć (patrzy) | |
3 | mieć (ma), przedstawiać (przedstawia), sikać (sika), słuchać (słucha), zamarzać (zamarza) |
4 | umieć (umie) |
Here is the list of the verbs you have learnt with the changes in 1st sg. and 3rd pl. We will try to formulate rules later, as for now just memorize the forms.
1 | być | będę, będziesz, będzie, będziemy, będziecie, będą (Future) |
---|---|---|
brać | biorę, bierzesz, bierze, bierzemy, bierzecie, biorą | |
iść | idę, idziesz, idzie, idziemy, idziecie, idą | |
móc | mogę, możesz, może, możemy, możecie, mogą | |
siąść | siądę, siądziesz, siądzie, siądziemy, siądziecie, siądą | |
wziąć | wezmę, weźmiesz, weźmie, weźmiemy, weźmiecie, wezmą | |
2 | pędzić | pędzę, pędzisz, pędzi, pędzimy, pędzicie, pędzą |
siedzieć | siedzę, siedzisz, siedzi, siedzimy, siedzicie, siedzą | |
3 | dać | dam, dasz, da, damy, dacie, dadzą |
4 | jeść | jem, jesz, je, jemy, jecie, jedzą |
wiedzieć | wiem, wiesz, wie, wiemy, wiecie, wiedzą |
Remarks:
Once again, a zoological diagram. Find 21 Polish names of domestic animals. The list of these words is given in the next lesson.
W | Ó | Ł | D | A | K | Z | C | A | K | S |
O | K | O | Z | I | O | Ł | D | O | R | A |
K | L | A | C | Z | N | P | G | E | O | N |
G | O | R | C | Z | A | U | I | Ó | W | T |
Ę | Ą | Ń | E | Z | T | G | R | E | A | K |
Ś | I | S | O | Y | O | W | C | A | S | Y |
T | Z | K | I | B | A | R | U | K | E | D |
R | O | D | Y | O | Ł | D | Y | B | I | N |
B | A | K | N | A | R | A | B | A | K | I |
Please repeat the material until you are sure you can do all what you should.
Previous lesson | Main page | Next lesson • |