Minecraft
Środowisko, część 1
Świat w grze Minecraft jest zbudowany z sześciennych bloków („klocków”) o krawędzi 1 m, jest nieskończony (faktycznie jest ograniczony, ale tak wielki, że trzeba bardzo się postarać, by dotrzeć do jego krańców) i generowany dynamicznie w czasie rozgrywki. Od wersji 1.7 ustalono granice świata: przejście w miejsce o współrzędnej mniejszej niż −30 000 000 lub większej niż 30 000 000 nie jest już możliwe. Raz wygenerowane kawałki mapy (chunks), o rozmiarach 16*16 kratek i maksymalnej możliwej wysokości (256 kratek), są zachowywane. Kolejne wersje gry przynoszą nowe elementy, jednak już wygenerowane części mapy nie zostaną zmienione po aktualizacji (choć mogą pojawić się na nich nowe, nieznane wcześniej istoty). Natomiast nowe części świata, wygenerowane po aktualizacji programu, mogą już zawierać elementy krajobrazu wprowadzone do nowej wersji gry. Stąd wniosek, że nie warto podejmować w świecie gry dalekich wypraw, chyba że w momencie wprowadzenia poważniejszych zmian w grze chcemy rozpocząć nową rozgrywkę.
Bardzo duże („nieskończone”) rozmiary posiada świat gry tylko w odniesieniu do długości i szerokości (w systemie współrzędnych gry oznaczanych literami x oraz z). Wysokość (współrzędna y) jest natomiast poważnie ograniczona:
- Powierzchnia morza (górna powierzchnia bloków wody tworzących morze) znajduje się na poziomie 63. Postać stojąca na brzegu morza będzie mieć oczy na wysokości około 64,6.
- Chmury znajdują się na poziomie 127.
- Najwyższy możliwy do umieszczenia blok może znajdować się na poziomie 255. Dotyczy to jego dolnej powierzchni; jego górna powierzchnia znajdzie się na wysokości 256.
- Najniższym możliwym jest poziom 0. Jeśli staniemy na bloku umieszczonym na tym poziomie, nasze stopy znajdą się na poziomie 1, a oczy na wysokości około 2,6.
- Zejście poniżej poziomu 1 nie jest możliwe. Normalnie wszystkie bloki umieszczone na poziomie 0 to skała macierzysta, czyli tzw. bedrock lub adminium. W czasie normalnej gry nie da się ich zniszczyć żadną metodą, nie można więc stanąć na poziomie 0 ani przedostać się poniżej, do obszaru zwanego Pustką, w którym postać (przeniesiona metodami hakerskimi lub wykorzystującymi błędy gry) szybko ginie.
- Bloki skały macierzystej znajdują się nie tylko na poziomie 0, ale także niekiedy na czterech poziomach leżących wyżej. Oznacza to, że jeśli kopiemy w głąb ziemi, ze skałą macierzystą możemy spotkać się najwcześniej, gdy nasze stopy znajdą się na wysokości 5 (a oczy na wysokości ok. 6,6).
Świat gry podzielony jest na biomy („strefy klimatyczne”) – na stałe wyznaczone obszary (przynależność danego miejsca do biomu nie ulega zmianie w czasie gry), charakteryzujące się podobnym krajobrazem (rodzajem podłoża, ukształtowaniem terenu, roślinnością, światem zwierzęcym). Ilość różnych możliwych biomów zwiększa się w kolejnych wersjach gry. Każdy z biomów nosi unikalny numer identyfikacyjny. Od wersji 1.7 ilość biomów uległa znacznemu zwiększeniu (dodano biomy o numerach 23 i wyższych). Obecnie w świecie Minecrafta możemy napotkać następujące biomy:
- Ocean (Ocean, 0) – nietypowy biom, często bardzo rozległy, rzędu 10, a nawet 100 tysięcy bloków (od wersji 1.7 oceany zostały znacznie zmniejszone), wypełniony wodą, w której żyją ryby i kałamarnice. Dno oceanu tworzą ziemia, piasek i glina, często uformowane w podmorskie wzgórza i doliny. Od wersji 1.7 dno tworzy żwir, a głęboki ocean o dnie nawet na poziomie 30 jest odrębnym biomem. Na małych wyspach wyłaniających się z fal namnażają się na nich tylko wrogie istoty; gdy są nieco większe, mogą na nich wystąpić inne biomy. Pod dnem zdarzają się olbrzymie systemy jaskiń i rozpadlin oraz opuszczone, często zalane kopalnie.
- Równiny (Plains, 1) – teren bezdrzewny, gęsto porośnięty wysoką trawą i kwiatami, zwykle nieco pofałdowany, z wodnymi oczkami, czasami z jeziorami lawy i jaskiniami. Obfituje w neutralnie nastawione zwierzęta: kurczaki, krowy, owce, świnie; w tym biomie pojawiają się naturalnie także konie i osły (od wersji 1.6). Równiny są biomem, na których można napotkać wioski (ich zabudowania wykonane są z kamiennia i drewna).
- Pustynia (Desert, 2) – jej powierzchnię stanowi piasek, na którym rosną kaktusy i występują uschnięte krzewy. Mogą tworzyć się wydmy, czasem wysokie. Pod piaskiem może występować naturalny piaskowiec. Na obszarze tego biomu nigdy nie pada deszcz. W starszych wersjach gry występowały tu oczka wodne, a na ich brzegach rosła trzcina cukrowa; od wersji 1.6 jeziora na pustyni już się nie generują, a trzcina porasta tylko brzegi rzek i mórz (w wersji 1.7 dodano pustynię z jeziorkami jako osobny biom). Zdarzają się jeziora lawy. Nocą można tu spotkać dużo wrogich istot: szkielety, zombie i creepery, a także rzadko poza tym występujące (zasadniczo neutralnie nastawione) endermany (które unikają światła i wody). Na pustyniach napotkać można pustynne świątynie (piramidy) i studnie, a także wioski (o zabudowaniach wykonanych z piaskowca).
- Wysokie góry (Extreme Hills, 3) – obszary z górami wzniesionymi nawet do poziomu 124, od wersji 1.7 do poziomu 150. Spotkać tu można odsłonięte skały, urwiska, skalne nawisy, często o fantazyjnych kształtach, latające wyspy, wodospady, czasem lawę wypływającą na powierzchnię. Rośnie tu głównie trawa i kwiaty, zdarzają się pojedyncze dęby. Pod ziemią częściej niż na innych terenach występują systemy jaskiń, tylko na tych obszarach mogą wystąpić szmaragdy i rybiki cukrowe (ukryte w blokach kamienia z potworem, tzw. Monster Egg). Od wersji 1.7 wierzchołki gór są ośnieżone (od y = 95), natomiast na niższych terenach pada normalnie deszcz jak w innych biomach. Występują łaty ziemi i łaty kamienia. Wysokość wzniesień bywa bardzo zróżnicowana, zdarzają się nawet tereny całkiem płaskie.
- Las (Forest, 4) – obszar dość gęsto porośnięty dębami i brzozami, zwykłą trawą, wysoką trawą i kwiatami. Często korony drzew stykają się ze sobą tak, że można po nich wędrować, nie schodząc na ziemię. W ocienionych miejscach mogą rosnąć czerwone i brązowe grzyby. W lesie możemy (rzadko) napotkać wilki, a także owce, świnie, krowy, kurczaki. Teren może być nieco pofałdowany. Z powodu dostatku drewna i dostępności pożywienia jest to bardzo dobry biom do założenia pierwszego schronienia.
- Tajga (Taiga, 5) – zazwyczaj pagórkowate obszary dość gęstych lasów świerkowych, na których rośnie ciemna trawa o niebieskawym odcieniu, a także paprocie i kwiaty. Od wersji 1.7 nie występuje tu już śnieg. Wprowadzono natomiast śnieżną tajgę jako osoby biom. W tajdze można często spotkać wilki, występują też owce, które są przez wilki zabijane. Z powodu dostatku drewna jest to dość dobry biom do założenia pierwszego schronienia.
- Mokradła (Swampland, 6) – nizinny, zadrzewiony obszar z dużą ilością płytkich stawów. W podłożu występuje ziemia (gleba, ang. dirt), czasem goła skała (kamień). Z drzew występują tu dęby, często porośnięte pnączami. Rośliny tutaj rosnące mają ciemny odcień, od wersji 1.7 tylko w niektórych miejscach. Spotkać tu można wiele grzybów. W stawach występują wodne lilie. Na ich brzegach częste są piasek i glina, wyrasta też trzcina cukrowa, trafiają się uschnięte krzewy. Praktycznie tylko w tym biomie można spotkać chatki wiedźm. Nocą na mokradłach namnażają się gluty (szlamy, slimes, na poziomie gry innym niż pokojowy), najczęściej w czasie pełni księżyca, nigdy w czasie nowiu (nie są jednak częste, zwłaszcza że nie umieją pływać i toną w wodzie). Poza tym te istoty można spotkać tylko pod ziemią, tylko w niektórych chunkach świata Minecrafta (1 chunk na 10), nigdy w biomie grzybowym, i tylko poniżej poziomu 40.
- Tundra (Ice Plains, 12) – relatywnie duży obszar, z nielicznymi niskimi dębami (od wersji 1.7 – także świerkami), pokryty śniegiem, który pada tu zamiast deszczu. Jeziora i rzeki są tu skute lodem, na ich brzegach tylko z rzadka można napotkać trzcinę cukrową. Z uwagi na niedostatek drewna biom ten nie nadaje się do założenia pierwszego schronienia.
- Biom grzybowy (Mushroom Island, 14) – przylegający do oceanu, rzadko występujący częściowo płaski, a częściowo górzysty obszar, bezśnieżny, pokryty grzybnią zamiast trawy. W przeważającej większości przypadków występuje na wyspach dość odległych od głównych mas lądu. Tylko tu spotkać możemy grzybowe krowy (mooshrooms) i wielkie grzyby (od wersji 1.7 wyrastające także w puszczach). Rosną tu również w dużych ilościach zwykłe grzyby. Inne istoty poza grzybowymi krowami się tu nie pojawiają, także pod ziemią, w jaskiniach i wykopanych korytarzach. Normalnie działają jedynie generatory potworów (monsters spawners).
- Dżungla (Jungle, 21) – obszar gęsto porośnięty roślinnością, często sąsiadujący z pustyniami. Teren jest zwykle dość pofałdowany, z jeziorami i wąwozami. Tylko tu występują naturalnie drzewa dżunglowe, w tym o przekroju 4 pni innych drzew (czyli o grubości 2×2), dorastające do wysokości 31 bloków, często oplecione pnączami, po których można się wspinać. Poza tym rośnie tu trawa, kwiaty i spotykane tylko tu paprocie i kakao. Od wersji 1.7 generuje się tu także arbuz. Występują też liczne krzewy (w istocie mające pnie drzew dżunglowych i liście dębu); podróż po ich liściach może być łatwiejsza niż po gruncie. Ze zwierząt można spotkać oceloty (uwaga: w rozgrywce na pokojowym poziomie trudności oceloty nie występowały aż do wersji 1.6.1 włącznie). Wśród gęstej roślinności napotkać można świątynie dżunglowe. Uwaga: poruszanie się po dżungli bardzo obciąża komputer, dlatego przy słabszych konfiguracjach gra (lub komputer) może się zawiesić.
- Głęboki ocean (Deep Ocean, 24) – nietypowy biom, wypełniony wodą, w której żyją ryby i kałamarnice. Dno głębokiego oceanu tworzy głównie żwir, rzadziej glina. Jest o około 10 bloków głębszy od zwykłego oceanu – jego dno znajduje się około poziomu 30.
- Brzezina (Birch Forest, 27) – las utworzony wyłącznie z brzóz. Można tu także spotkać kwiaty.
- Puszcza (Roofed Forest, 29) – dosłownie las zadaszony; złożony z drzew świerkowych o żywozielonych liściach i pniach o grubości 2×2. Od czasu do czasu zdarzają się tu wielkie grzyby. Drzewa rosną tu blisko siebie, a ich listowie tworzy niemal pełne zadaszenie. Wskutek tego występują obszary na tyle ciemne, by mogły się w nich także w ciągu dnia namnażać potwory. Na dnie lasu rosną zwykłe grzyby i krzewy różane.
- Tajga śnieżna (Cold Taiga, 30) – zazwyczaj pagórkowate obszary dość gęstych lasów świerkowych, na których rośnie ciemna trawa o niebieskawym odcieniu, a także wysoka trawa i kwiaty. Pada tu śnieg, a zbiorniki wodne pokryte są lodem. W tajdze można często spotkać wilki, występują też owce, które są przez wilki zabijane. Z powodu dostatku drewna jest to dość dobry biom do założenia pierwszego schronienia. Do wersji 1.6.2 włącznie była nazywana po prostu tajgą, Taiga. Od wersji 1.7 stała się biomem dość rzadkim.
- Mega tajga lub las sekwojowy (Mega Taiga, 32) – biom złożony ze świerków, w tym o grubości 2×2. W lesie występują liczne wychodnie omszonego kamienia. Częste są brązowe grzyby. W podłożu występuje specjalny rodzaj gruntu, bielica, na której rosną paprocie. Obok niej obecne są łaty ziemi, na której jednak nie rośnie trawa (rzadziej występuje zwykła ziemia). Namnażają się tu wilki, jak w zwykłej tajdze.
- Zalesione góry (Extreme Hills+, 34) – odmiana gór, w której występuje spora ilość świerków.
- Sawanna (Savanna, 35) – dość płaski biom, na którym nigdy nie pada. Rosną tu akacje o pokrzywionych pniach, w pewnym oddaleniu od siebie. Występuje wysoka, żółta trawa. Jest to jeden z dwóch biomów obok równin, w którym namnażają się konie i osły. Na obszarze sawanny mogą pojawiać się wioski.
- Gliniane góry (Mesa, 37) – góry zawierające bloki utwardzonej i zabarwionej gliny w 6 kolorach. Spotkać tam można martwe krzaki i teren przypominający pustynię. Nie ma tu opadów.
Oprócz tego istnieją także tzw. biomy techniczne, występujące w obrębie lub na granicy normalnych biomów. Gra traktuje je jak inne biomy. Należą tu:
- Rzeka (River, 7) – wydłużony obszar wypełniony wodą, przypominający prawdziwą rzekę, jednak bez prądu wody. Rzeki rozdzielają biomy położone na brzegach. Na brzegach rzek występują często piasek i glina (często poniżej lustra wody), w wodzie zaś żyją ryby (których w obecnej wersji gry nie widać, ale które można łowić na wędkę) i kałamarnice. Zdarzają się też odcinki biomu o te nazwie pozbawione wody.
- Zamarznięty ocean (Frozen Ocean, 10) – w pobliżu tundry lub tajgi. Od wersji 1.7 nie występuje, został zastąpiony przez zamarzniętą plażę.
- Zamarznięta rzeka (Frozen River, 11) – pokryta lodem, występuje w sąsiedztwie tundry lub tajgi. Od wersji 1.7 – tylko wówczas, gdy po obu stronach występuje tundra (nie wzgórza tundrowe).
- Wybrzeże grzybowe (Mushroom Island Shore, 15) – płaski obszar na brzegu biomu grzybowego.
- Plaża (Beach, 16) – obszar piaszczysty na brzegu niemal każdego zbiornika wodnego (oceanu, jeziora lub rzeki). Pod piaskiem występuje naturalny piaskowiec. Szczególnie duże plaże występują przy tajdze. W pewnych wersjach gry występowały też plaże żwirowe, przywrócone w 1.7.
- Urwisko (Extreme Hills Edge, 20) – stanowi krawędź biomu wysokich gór. Od wersji 1.7 nie występuje.
- Skraj dżungli (Jungle Edge, 23) – rozwija się tylko na pograniczu dżungli i dowolnego innego biomu. W przeciwieństwie do dżungli jest tu mniej drzew i krzewów, nie rosną tu też grube drzewa dżunglowe o pniach 2×2.
- Plaża kamienista (Stone Beach, 25) – na ogół występuje w miejscach, gdzie góry sąsiadują z oceanem. Często o postaci nadmorskiego klifu lub fiordu, może też przyjmować postać średniej wielkości wzgórz.
- Plaża zamarznięta (Cold Beach, 26) – przylega do innego biomu zimowego.
- Wzgórza – specjalne obszary biomów (traktowane przez grę jako biomy odrębne). Są tak utworzone, że z reguły można się łatwo wspiąć na wierzchołek. W grze występuje 8 rodzajów wzgórz:
- tundrowe (Ice Mountains, 13)
,
- pustynne (Desert Hills, 17)
,
- leśne (Forest Hills, 18)
,
- tajgowe (Taiga Hills, 19)
,
- dżunglowe (Jungle Hills, 22)
,
- porośnięte brzeziną (Birch Forest Hills, 28)
,
- zimowe tajgowe (Cold Taiga Hills, 31)
,
- megatajgowe (Mega Taiga Hills, 33)
.
- Płaskowzgórza – specjalne obszary biomów (traktowane przez grę jako biomy odrębne). Przypominają wzgórza, mają jednak płaskie wierzchołki. W grze występuje 3 rodzaje płaskowzgórzy:
- sawannowe (Savanna Plateau, 36)
,
- glinianych gór z lasem (Mesa Plateau F, 38)
,
- glinianych gór (Mesa Plateau, 39)
.
Wersja z dnia 2013-09-17
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL