Minecraft
Środowisko, część 3
Jak wspomniano, w świecie gry, w poszczególnych biomach, mogą występować różne specjalne struktury generowane:
- Latające wyspy (Floating Islands) – oderwane od podłoża fragmenty złożone z ziemi i skał, występujące na ogół w biomie wysokich gór, tundry i w biomie grzybowym. Zwykle dość małe, tylko czasami większe. W istocie są rezultatem błędu gry, który jednak celowo pozostawiono.
- Obszary skaliste (Basins) – w podłożu występuje skała nieprzykryta ziemią, czasem także żyły węgla lub rudy żelaza. Niekiedy zalane wodą. Najczęściej tworzą się w biomach lasu i równin. Są generowane celowo, choć z powodu braku ziemi pokrywającej skałę mogą wyglądać jak błąd gry.
- Jaskinie (Caverns) – naturalnie występujące przestrzenie w ziemi, utworzone ze skał, czasem ze żwiru lub ziemi. Występują tu także pewne ilości kopalin. Jeśli tworzą się pod pustynią lub plażą, z ich sklepienia zbudowanego z piaskowca zwisają piaskowcowe stalaktyty. Ciemne jaskinie są idealnym miejscem do namnażania się wrogich istot. Niekiedy jaskinia jest rodzajem otwartej, niewielkiej groty tuż pod powierzchnią gruntu,
czasem jednak jest położona głębiej, może nawet sięgać poziomu skały macierzystej. Obok niewielkich jaskiń (Dud Caverns) częste są jaskinie średniej wielkości (Splatter Caves),
zdarzają się jednak także olbrzymie, rozbudowane systemy naturalnych podziemnych korytarzy (Monster Nests).
Osobną, interesującą formą jaskiń są podziemne sale – okrągłe, walcowate pomieszczenia, o wysokości od 5 do 22 bloków i średnicy od 11 do 30 bloków.
Niekiedy pionowe jaskinie otwierają się na zewnątrz okrągłymi otworami.
Ściany jaskiń często zawierają cenne kopaliny.
- Rozpadliny (Ravines) – mają często wysokość 30–50 bloków. Rzadko sięgają powierzchni (mają wtedy postać kanionów),
częściej skryte są całkowicie pod ziemią. Występujną rozpadliną występuje inna.
Na dnie rozpadliny może występować woda lub lawa.
- Opuszczone kopalnie (Abandoned Mine Shafts) – znajdziemy w nich korytarze o szerokości i wysokości 3 bloków, drewniane stemple, tory, skrzynie oraz wagoniki ze skrzyniami z użytecznymi przedmiotami, w tym takimi, jakich nie da się zdobyć w inny sposób lub jakie jedynie z rzadka oferowane są przez wieśniaków (jak nasiona arbuza). Często w kopalniach można znaleźć złoża użytecznych kopalin. Żyją tu niebezpieczne jadowite jaskiniowe pająki, spotkać można ich pajęczynę. Istoty te są mniejsze od zwykłych pająków, dlatego mogą przeciskać się przez niewielkie otwory.
- Wioski tubylców (NPC Villages) – w Minecrafcie spotkać możemy ludzi niebędących postaciami sterowanymi przez graczy (ang. NPC = non-player characters), którzy zamieszkują w wygenerowanych przez grę wioskach. Możemy w nich spotkać różne domy, farmy, wieże, kuźnie ze skrzyniami, w których można znaleźć użyteczne rzeczy. Wioski występują najczęściej na płaskich terenach – wyłącznie na pustyniach (o domach zbudowanych z piaskowca)
lub sawannach i równinach (o domach kamiennych z drewnianymi dachami).
- Twierdze (Strongholds) – struktury niemal zawsze podziemne, zawierające liczne pomieszczenia, drzwi, kraty, biblioteki, zbudowane zwykle z kamiennych cegieł lub bruku porośniętego mchem. Znajdziemy tu skrzynie z użyteczną zawartością (czerwony kamień, książka, oko enderu, jabłko, chleb, kompas, żelazne narzędzia, zbroja). Tylko w twierdzach znaleźć można portal kresu.
W twierdzach żyją wrogo nastawione rybiki cukrowe, wydostające się z kamieni – pułapek.
- Jeziora (Lakes) – obszary zalane wodą, inne niż rzeki, niebędące odrębnymi biomami. Mogą wystąpić na powierzchni lub pod ziemią. Na obszarach tundry i tajgi mogą zamarzać, choć początkowo nie są nigdy utworzone z lodu.
- Jeziora lawy (Lava lakes) – występują na powierzchni lub pod ziemią, są częstymi strukturami występującymi w piekle, gdzie też mogą osiągać spore rozmiary. Lawa na powierzchni może być przyczyną pożaru lasu.
- Lochy (Dungeons) – stosunkowo niewielkie pomieszczenia pod ziemią, utworzone z kamienia pokrytego mchem, zawierające skrzynie i generator potworów, uaktywniający się, gdy w pobliżu znajduje się postać kierowana przez gracza. Skrzynie w lochach mogą zawierać rzadkie przedmioty trudne do zdobycia w inny sposób (dyski muzyczne, zaczarowane książki, siodła, zbroje końskie, złote jabłka). Lochy często łaczą się z jaskiniami lub opuszczonymi kopalniami.
- Złoża surowców (Mineral Veins) – występują na ogół pod ziemią, często w sąsiedztwie jezior lawy, ale także w innych miejscach. Mogą występować złoża podwodne. Niekiedy złoża węgla lub rudy żelaza wychodzą na powierzchnię, mogą występować wysoko na ścianach urwisk. Innych surowców trzeba szukać pod powierzchnią, często głęboko (zob. złoża). W piekle spotkamy złoża świecącego kamienia i kwarcu. Surowce występują w żyłach zawierających od 2 do kilkunastu bloków, tylko szmaragdy występują pojedynczo.
- Roślinność (Plants) – obejmuje niską trawę (porastającą ziemię na obszarze większości biomów), wysoką trawę (z której można zebrać nasiona i następnie wyhodować z nich pszenicę), paprocie, pnącza, kwiaty (róże i mniszki, będące źródłem barwników), wodne lilie, uschnięte krzaki, trzcinę cukrową, kaktusy, arbuzy (niewystępujące naturalnie), dynie i kakao. Występowanie poszczególnych roślin zależy od rodzaju biomu. W piekle na piasku dusz spotykamy specjalne roślinopodobne twory – brodawki.
Niska trawa, paprocie, wysoka trawa i pnącza w dżungli.
- Drzewa (Trees) – są to struktury generowane automatycznie przez grę, ale po ścięciu odtwarzają się tylko z sadzonek, które postać musi zasadzić w gruncie. Złożone są z drewna i liści. W świecie gry występują 4 rodzaje drzew: świerki, dęby, brzozy i drzewa dżunglowe. Każde z nich ma drewno innego koloru, odmienny pokrój, wysokość i inne właściwości. Dęby mogą się rozgałęziać, drzewa dżunglowe mogą osiągać grubość czterech pni zwykłych drzew i znaczną wysokość, mogą być pokryte pnączami, a także może na nich wyrastać kakao.
Drzewo dżunglowe, za nim brzoza, na prawo od niej świerk, jeszcze bardziej na prawo dąb.
- Grzyby (Mushrooms) – w grze istnieją dwa rodzaje grzybów: brązowe i czerwone. Wyrastają w ocienionych miejscach pod drzewami. Spotkać je można także w piekle, gdzie rosną na piekielnej skale.
- Wielkie grzyby (Huge Mushrooms) – występują naturalnie tylko w biomach grzybowych. Są powiększonymi wersjami zwykłych grzybów i podobnie jak one są dwóch rodzajów. Można je otrzymać także, posypując mączką kostną zwykłe grzyby (o ile jest dość miejsca, by urosły) lub z grzybni.
- Źródła wody (Water Springs) – obszary wody stojącej, z których mogą wypływać cieki wodne. Mogą one tworzyć efektowne wodospady.
- Źródła lawy (Lava Springs) – obszary lawy, z których wypływają strumienie lawy, które także mogą spływać w dół, czasem z dużej wysokości.
- Studnie pustynne (Desert Wells) – rzadkie struktury zawierające wodę, występujące na terenie pustyni (w nowszych wersjach są to jedyne źródła wody na pustyni).
- Świątynie pustynne (Desert Temples) – struktury o kształcie piramid, zbudowane z piaskowca różnego typu, zawierają też wełnę. Wewnątrz spotkać można skrzynie z cennymi przedmiotami (m.in. szmaragdy, diamenty, sztabki żelaza, złota, zgniłe mięso, kości). Stanięcie na płycie naciskowej na dnie studni w środku świątyni powoduje wybuch zgromadzonego tam TNT.
- Świątynie dżunglowe (Jungle Temples) – zbudowane są z bruku i omszonego bruku (obok lochów są jego jedynym źródłem), a także z kamiennych cegieł i rzeźbionych kamiennych cegieł (które nigdzie poza tym nie występują). Zawierają pułapki i ukryte skarby.
- Chaty wiedźm (Witch Huts) – powstają prawie wyłącznie na obszarze biomów mokradeł. Przypominają nieco chatki Baby Jagi. Zbudowane są głównie z desek świerkowych i pni dębów, ponadto płotków i schodów świerkowych użytych jako brzeg dachu. Wewnątrz znajduje się kocioł i stół rzemieślniczy, można też spotkać grzyby rosnące w doniczkach na oknie lub w innych miejscach. Wiedźma, która spadnie z chatki, nie ma już możliwości do niej wrócić.
- Morza lawy (Lava Seas) – występują w piekle na poziomie 30, rozciągają się na setki lub tysiące klocków. Otoczone są piekielną skałą lub piaskiem dusz.
- Fortece (Nether Fortresses) – wielkie budowle występujące w piekle, zbudowane z piekielnych cegieł (a także płotków i schodów). Wewnątrz znajdziemy skomplikowany labirynt korytarzy, w których łatwo można zabłądzić. Możemy natknąć się tu na świnioludzi zombi, płomienie (płomyki, płomienne moby, blazes), czarne szkielety i farmy piekielnych brodawek. Zdarzają się także skrzynie z cenną zawartością.
- Żyły jasnogłazu (Glowstone Veins) – skupienia tego surowca zwisają w niektórych miejscach z sufitu piekła.
- Wyspa kresu (The Ender Island) – unosi się wśród nieskończonej Pustki, zbudowana jest w całości z kamienia kresu (pomijając struktury występujące na niej).
- Platforma obsydianowa (Obsidian Platform) – struktura, na której pojawiamy się po teleportacji do kresu.
- Słupy obsydianowe (Obsidian Pillars) – struktury zawierające na szczycie kryształy kresu, odżywiające i leczące smoka. Po zniszczeniu kryształu zastępuje go skała macierzysta.
- Fontanna (Fountain) – struktura powstająca, gdy zostaje zwyciężony smok kresu. Umożliwia powrót do normalnego świata.
Warto przypatrzeć się dokładnie zachowaniu wody i lawy w grze, bo mają one interesujące właściwości.
- Wodę lub lawę można nabrać do wiadra ze źródła. Źródło wówczas zniknie.
- Płynącej wody lub lawy (niestanowiącej źródła) nie da się nabrać do wiadra.
- Po wylaniu wody lub lawy z wiadra tworzy się nowe źródło.
- Woda ze źródła rozpływa się po płaskim terenie do 7 bloków, poza tym może też spływać w dół.
- Lawa ze źródła płynie po płaskim terenie na odległość do 3 bloków (ale w piekle do 7 bloków).
- Jeśli pobierzemy do wiadra wodę z rzeki lub jeziora, woda nie zniknie, po chwili zostanie uzupełniona z sąsiednich bloków.
- Jeśli wylejemy z dwóch wiader wodę na dwa bloki, pozostawiając między nimi jeden blok wolny, pod którym nie ma już wody, ale dno, utworzymy zbiornik, z którego będzie można stale czerpać wodę, która nigdy się nie wyczerpie (ze środkowego bloku między dwoma źródłami). Faktycznie utworzymy w ten sposób nowe źródło. Zjawisko to nazwano dopełnianiem.
- Tworzenie nowych źródeł lawy przez dopełnianie nie jest możliwe.
- Źródło lawy zalane wodą tworzy obsydian.
- Jeśli woda dopłynie poziomo do lawy płynącej w dół, nic się nie wydarzy.
- Jeśli lawa wpływa z góry do wody, powstaje kamień.
- Jeśli lawa dopłynie poziomo do wody, powstanie bruk.
Wersja z dnia 2013-09-17
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL